😀 ik begrijp helemaal wat je bedoeld! ik heb hetzelfde met gadgets en toebehoren voor het bierbrouwen, gelukkige kan ik hiervan ook al veel gebruiken voor het stoken van spirits 🙂 toekomst gericht wil ik ook uit graan gaan stoken dus daar komt mijn brouw kennis ook weer van pas.
maar bier brouwen ga ik ook zeker blijven doen, ik heb nog 1001 ideeen 😀
welkom!
Welkom. Leuke ketel/potstill , ik zou hem uitstoken met schoonmaak azijn.
Beste leden van het stookforum. Bij deze wil ik mij graag voorstellen.
Ik ben Ria en wilde iets anders met mijn appels doen dan het geijkte, appel-compote, of moes. Toen kwam het plan om cider te maken. Op zoek naar informatie kwam ik hier terecht.
2 maanden geleden heb ik mijn appels uit e tuin geperst en in een vat gedaan met gist 17 liter en 1 zakje gist van de stookwinkel.
Nu meteen maar mijn vraag, wanneer weet ik of het gisten klaar is en ik kan klaren en de flesjes kan bottelen?
Heb gisteren een klein slokje geproefd en vind het vrij zuur.
Ik heb beugelflesjes van een 1/2 ltr en wil er suiker bijdoen. Heb begrepen dat dit 4 gr op 1 ltr zou zijn. Kan ik de flesjes helemaal vullen en dan 2 gr suiker erbij doen? of is het beter om iets onder de rand te zitten?
Groetjes en tot horens.
Ria
Welkom Ria
Ria, welkom. Je weet wanneer het gisten klaar is wanneer het SG 3 dagen onveranderd is. 4 Gram bottelsuiker per liter zal waarschijnlijk een teleurstellend resultaat opleveren. Beter is 6 a 7 gram maar dan moet het wel uitverigst zijn ander krijg je bommen. Suiker oplossen in gekookt water en af laten koelen. Daarna voorzichtig mengen met de cider en bottelen.
Welkom ria. Max 8 gram de liter toevoegen, anders worden het indd bommen. Kijk ook eens op de topic "cider maken"
Welkom Ria, leuk dat je cider maakt, was net nog op “binnenstebuiten”
Cheers, @ndré??
ik heb geen densimeter of iets dergelijks, als het water in het waterslot onveranderd blijft, kan ik dan gaan klaren en bottelen? Dank jullie voor het welkom en antwoorden, Als het zover is, zal ik de aangegeven suiker oplossen aan het sap en gaan bottelen. De flesjes (ikea 1/2 ltr) zijn met de soda schoongemaakt en uiteraard met schoon heet water nagespoeld, staan reeds te wachten om gevuld te worden.
Het waterslot is niet echt betrouwbaar, de vergisting kan nog heel traag doorgaan.
De IKEA flesjes kunnen niet echt veel druk aan, het zijn meer snuisterijen.
Ria, Welkom!
welkom Ria,
Pas wel op met flessen die daar niet voor gemaakt zijn. Bierbommetjes (in jouw geval cider bommetjes) zijn snel gemaakt.
Ria welkom.
Beste mede forumleden,
Ik wil me even voorstellen: Kevin afkomstig uit Zaanstad. Door de jaren heen is mijn smaak danig veranderd en ben ik sterkere dranksoorten (vooral korenwijn) erg gaan waarderen.
Recent begonnen met de eerste stook nadat ik zelf een klein keteltje (volgens beschrijving internet) heb gesoldeerd. Heb van dit forum het roggebrood recept geprobeerd. Resultaat ligt nu op eiksnippers (van sherryvat) te ‘rijpen’.
Hoop veel van jullie op te steken!
Welkom!!