Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 230 / 282

Rudyvanr
Berichten: 59
(@rudyvanr)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Goedemiddag!

Ik ben Rudy en kom uit Katwijk. Ik ben al jaren whisky liefhebber. En vind de kunst van whisky dan ook erg Interessant. En al jaren loop ik met het idee om die kunst ook te willen uitvoeren. En dat heb ik als goed voornemen genomen van 2020 omdat dus daadwerkelijk te gaan uitvoeren. Ik heb dus de laatste weken enorm veel gelezen op jullie fora en allerlei anderen dingen opgezocht / bekeken. En ben veel wijzer geworden en vond het dus ook wel tijd om me aan te melden ? ik moet alles nog gaan aanschaffen. Ik ga deze hobby ook samen met mijn vader uitvoeren omdat wij samen de passie voor whisky delen!

Wij zijn van plan een alambiek van 10 liter aan te gaan schaffen. En de rest van alle benodigdheden voor het stoken van whisky?ik hoop nog een hoop nuttige informatie hier op te mogen doen ??

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Rudy en vader van Rudy, en alle anderen hierboven,
veel plezier hier en van harte welkom! Cheers 😉

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Rudy en vader welkom.

Als er nog vragen over Whisky zijn wil ik best helpen, ben nog steeds een beginner met een half jaartje ervaring maar kan je wel op weg helpen.

Welke Whisky-stijl wil je gaan maken?

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Rudy en vader welkom.

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Ton

Berichten: 1
(@angolo)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Goede morgen  ,

mijn naam is Bert en kom uit het midden van het land .Mijn interesse is ontstaan door het drinken van zelfgemaakte likeuren en jenever van een goede vriend van mij .

De interesse is zo groot geworden dat ik  een kamer heb verbouwd tot stook en proef-lokaaltje

Mijn maat gaat me er mee helpen met de aanschaf van materialen die ik nodig heb om te beginnen . Ik denk dat ik bij stookwinkel bij het juiste adres ben .

Vraag . Is er een starters lijst wat je nodig hebt ?

 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Alle nieuwe leden welkom.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Bert, welkom! Beginnerslijstjes zijn afhankelijk van welke drank je pressies wil stoken. Het handigste is om even Jan stookwinkel te bellen tijdens kantooruren.

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Bert.

 

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Alle nieuwe stokers welkom. Cheers??

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom Bert

Rudyvanr
Berichten: 59
(@rudyvanr)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Bedankt voor jullie welkom! Sorry voor de late reactie. Het was me tot op heden nog niet gelukt om mijn post terug te vinden omdat dat niet lukt met de mobiele versie!  Heb al veel gelezen van je alchemist. En veel wijzer geworden maar ook daarvan de weg kwijt geraakt ? het werd me te veel informatie. Heb ondertussen het boek "de chemie van whisky" gelezen op aanraden van het forum. Wat zeker de moeite waard was. En ben begonnen om eerst even een soort "opstel" te maken met wat ik nou precies nodig hebt en hoe ik het wil gaan doen/aanpakken. En als ik vragen heb zal ik ze gaan stellen. Dus voor nu nog lezende en lerende, en wil binnen nu en een maand of 2 de spullen gaan aanschaffen. We zijn de van plan om mashes te maken van +/- 25l en zelf dachten we aan een of 10L of 15L Alambiek aan te schaffen. Wat zou jullie voorkeur zijn? 

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Begrijpelijk, heb zelf ook nog vaak last ervan dat het teveel informatie is die binnenkomt 😉 maar dit is zo'n hobby die een stijle leercurve heeft wanneer je goed wilt doen. 

 

Ikzelf maak ook 25 liter batches, voor mij persoonlijk leek de 10 liter ketel handiger, maar dat is ook afhankelijk van plaats etc. De 10 liter ketel past bij mij prima op het fornuis en reageert lekker, dat gezegd hebbende is gisteren pas de eerste ronde geweest en was het water en schoonmaakazijn, maar dat mocht de pret niet drukken. 

 

Met 25 liter batches zul je met de 10 liter ketel 3maal de ruwstook doen en eenmaal de fijnstook. Met een 15 liter wordt dit 2maal de ruwstook en eenmaal de fijnstook. Qua vulgraad weet ik even niet of dit te weinig wordt voor de 15 liter maar vermoed het niet.

 

Bedenk wel dat je vergisting een 3 a 4 weken kan duren, dus een gedeelte eerder aanschaffen is wel aan te raden, anders zit je zo tegen die koperen dame aan te staren. Als je wilt kan ik je wel een privébrichtje sturen met de spullen die ik zou aanraden.

Rudyvanr
Berichten: 59
(@rudyvanr)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Alchemist graag! Ik heb al het een en ander op geschreven maar weet nou niet of ik de juiste meet gereedschappen heb opgeschreven. Goed punt om de andere spullen eerst aan te schaffen. Ik had deze week bijna nog een kleine alambiek kunnen kopen alleen was die net voor me neus verkocht

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prima ik stuur je zo een privéberichtje en zal dit weekend eens wat informatie bundelen in een topic dat de introductie van Whisky maken behandelt aangezien het schrijven van een uitgebreider document nog even gaat duren.

Pagina 230 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?