Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 231 / 282

Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

De Grainfather kan weer specifieker aangestuurd worden wat een absoluut voordeel is. Bij het maken van whisky is koper nodig om vervuilingen uit je stookwijn te halen. Sommige mensen zeggen dat als je start product zuiver genoeg is, je geen koper nodig hebt om verder te gaan. En dat koper op zichzelf ook een vervuilende werking heeft op den duur. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. 

Daftman
Berichten: 14
(@daftman)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik ga onder de naam Daftman door mijn digitale leven dus daar hou ik het bij wat betreft mijn naam. Ik woon in het westen van het land.

De hobby ben ik graag meer open over. Sinds zo'n 15 jaar ben ik met stoken bezig. De hobby heb ik opgelopen bij enkele vakanties in het buitenland, Hongarije om precies te zijn. Hier woont familie met veel fruitbomen dus ik heb aardig wat liter Palinka gemaakt inmiddels.

In Hongarije heb ik een dubbelwandige ketel (ideaal voor fruit verstoken) tot mijn beschikking maar in het pitoreske Nederland-regelland heb ik een wat subtielere opstelling, welke ik komende tijd wil gaan professionaliseren. Denk aan een vaste opstelling maken om stabieler eindresultaat te bereiken en electrisch om gericht op de toekomst te zijn. 

Het proces en de hobby heb ik met vallen en opstaan geleerd. Van mijn eerste prutstook tot inmiddels flueelzachte abrikozen palinka.

Daarnaast hobby ik nog met ciderbrouwen maar omdat ik hier niet helemaal dol op ben is dat een minder intensieve hobby. 

Tot mijn grote verdriet sloot in 2018 het thuisdestilleren forum, en de verloren informatie was van onschatbare waarde voor onze hobby; Hopelijk weten we het daarom hier gaande te houden. Om deze reden sla de meeste informatie lokaal op om mijn eigen archief te hebben, helaas zijn veel foto's van mijn opstellingen ook verloren geraakt met het forum. 

Gelukkig heb ik nog wel wat dus hierbij een foto van een zaterdagmiddagopstelling om een test-stook te doen. Hier testte ik het effect van suikerwijn over ranja verstoken om te kijken hoe de smaak overgaat. tip: NIET DOEN!

Grotere ketelfoto's moet ik opzoeken, en voeg ik toe zodra ik die gevonden heb.

Bij vragen, stel ze gerust, doe ik namelijk ook graag 🙂 

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Daftman, we horen graag elkaars geweldige ervaringen, maar genieten ook van de "mindere " resultaten. Je gaat ook hier een schat aan informatie vinden. En onze Jan is nog een jonge snaak, en aan dit forum zit ook zijn onderneming gekoppeld, dus stoppen kan het hier niet zomaar. En waarschijnlijk zal hij ook niet durven. Moet hij thuis verantwoording gaan afleggen, voor al dat bier en sterke drank dat hij maakt. 😉 😉 .

Berichten: 3
 THWP
(@thwp)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Goedenavond mijn naam is THWP.

Sinds een jaar of 10 bezig met bier brouwen en na de gebruikelijke opstap van een kant en klaar setje opgeschaald naar een speidel Braumeister 20L en 2 tot klimaatkasten omgebouwde koelkasten. In het begin was het nogal een allegaartje van recepten die ik heb gebrouwen om mijn smaak te leren kennen maar later steeds meer gaan richten op Stouts en de wat zwaardere bieren.

Tot ik enkele jaren geleden via een vriend kennis heb gemaakt met destilleren en ik steeds vaker een wash aan het maken was om samen met hem te destilleren dan daadwerkelijk brouwen van bier. Ik heb uiteindelijk een T500 aangeschaft maar er al snel achter gekomen dat ik toch een stapje verder wilde gaan en dat is uiteindelijk de Baby dragon 2,5" geworden bovenop mijn T500 boiler. 

Ik hoop hier voornamelijk mijn kennis te kunnen delen rondom het maken van mash bills, brouwen, fermenteren en weer veel kennis op te kunnen doen rondom destilleren! 

 

Groet

 

Thomas 

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Thomas.

Berichten: 10
(@poaschebarg)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Bij deze wil ik mij voorstellen.
Ik heet Douwe
ik woon in Friesland en wil als de nieuwe schuur klaar is beginnen met stoken.
hoop dat het in april zo ver is.
mocht er iemand in de buurt zijn waar ik een keer mag komen kijken om adviezen en idee op te doen dan graag.

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Douwe

Berichten: 28
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo,
Ik ben Rolf kom uit de buurt van Emmen. Graag zou ik binnenkort willen beginnen met het stoken van alcohol. Dit komt omdat ik van kinds af aan al in Oostenrijk kom met de wintersport en bij de mensen daar thuis wordt zelfgemaakte schnaps gemaakt. 

Nu heb ik eigenlijk gelijk al een vraag. Welke ketel adviseren jullie aan om mee te beginnen? Heb de hele tijd naar een alambiek distilleerketel gekeken van 15 a 20 liter. Maar nu kom ik ook de T500 tegen. En wat is jullie ervaring en tip voor beide ketels?

 

Met vriendelijke groet,

Rolf

Berichten: 10
(@poaschebarg)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom. Er zijn meerdere collegas in Friesland die open staan voor een kijkje. Ze zullen vanzelf reageren op je oproep. 

Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom. Ik ben ook een beginner duskan je niet goed adviseren. 

Berichten: 2
(@dirkemats)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

De Mats, sinds een maandje of 4 aan het stoken. zelfbouw ketel gekregen van een oude buurman. ik woon op een boerderij ergens achteraf. fruit, mais, hout en plaats voldoende. eerste stook van appels (onbekend oud ras) een Calvados gemaakt. staat nu 3 maanden met Europees eiken in een weck potje. ruikt al heerlijk en ziet er top uit. 63% alc. later nog terug mixen naar 40%. tips altijd welkom. foto van de installatie volgt. GRD

Berichten: 2
(@dirkemats)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Rolf, als je voor veel smaak en stookervaring gaat, kun je het beste een alambiek nemen. Kies je voor goed spul en voor een (automaten)gemak gaat, kan je voor de T500 met helm, of een Grainfather met helm kiezen. (ook te gebruiken om bier te brouwen) De alambiek vereist meer oefening, maar geeft meestal een tevredener resultaat, de T500 doet waarvoor hij bestaat, zonder enig probleem.

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Mats.

Pagina 231 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?