Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 248 / 282

(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Bart.

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Bart ik koel met tonnen van 200 ltr.regenwater.in Roemenie uit de put.en werken doe ik ook op mijn manier,ik hou wel van primitief,maar drank moet wel goed zijn.staat ergens op het forum mijn hele werkwijze.ook mijn ketel,en staat ook ergens stoken in Roemenie.maar ik heb op het forum ook wel wat dingen geleerd.maar hou van de oude manier,maken ook nog kaas maken nog in plukken nog paddestoelen roken nog vlees en vis maken nog zelf worst en slacht ook nog vaak zelf.ben ook van plan om in Roemenie te gaan wonen.bevalt mij prima daar.

bartjeunhomme
(@bartjeunhomme)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Zeker doen heb in 1998 de stap genomen alles verkocht en lekker gaan genieten in France, oh wat hebben daar goed gedaan. Hier leven de mensen nog zoals het hoort alles uit de natuur is goed en gezond. Iedereen een moestuin en boomgaard, en daarom natuurlijk het maken van die lekkere eau de vie.

Alchemist
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hoi Miranda,

Excuses voor de vertraging, heb het forum wat weinig bezocht de laatste tijd vanwege wat andere dingen die de aandacht vroegen.

Je kunt inderdaad opnieuw destilleren, je kunt de overige mengen en even checken dat je op 40% of lager zit voordat je gaat stoken (beetje veiligheidsmarge), anders aanvullen met water, gist hoeft er niet aan te pas te komen.

Ook kun je uitrekenen hoeveel erin zit, echter haal je nooit 100% rendement met destilleren dus ik vind het persoonlijk niet al te nuttig om te doen. 

(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Bart, welkom.

(@Anoniem)

Bart in eenvoud leven met de natuur om je heen en lieve mensen dat is in mijn ogen rijkdom.

(@jeroom)
New Member

Ik ben nieuw hier. Onlangs met 3 vrienden deze 'hobby' gestart. We hebben via de stookwinkel een startersset gekocht en willen een rum stoken. We zijn ondertussen al bezig met de gisting dus het distilleren zal niet meer lang op zich wachten.
We drinken allen graag Havana van 3j, dus die smaak zullen we proberen te evenaren. Op dit forum heb ik zeer veel bijgelezen en bijgeleerd. Bedankt hiervoor 🙂 Ook de service van Stookwinkel was dik in orde. Bij levering zat er iets te kort in de doos en deze werd direct nageleverd!

Ik zal ook maar eens kijken in de behoefte voor rietsuikermelasse want de kleine potjes kopen komt duur uit

Alchemist
(@alchemist)
Famed Member

Hallo Jeroom en vrienden, welkom op het forum. 

Goed om te horen dat het al voorspoedig loopt, let wel even bij de 2e overhaal op de smaken om een begin- en eindpunt te kiezen. Ook met het rijpen op hout is een prop watten in de fles (in het begin) aan te bevelen zodat het kan ademen, wat direct uit de ketel komt zal ook geen 3 jaar oude Havana zijn 😉

(@Anoniem)

Jeroom en vrienden welkom,3 jr wachten,pff ik blij dat het 3 mnd staat.?

(@jeroom)
New Member

Ik vrees dat het voor onze eerste keer ook geen 3jr zal duren hoor 😉

bedoeling is om alles uit de gistemmer over te hevelen en bezinksel te houden (kan ik dat bezinksel gebruiken voor volgende gisting, zitten de gistcellen daar nog in?) De voorloop gebruiken als brandstof voor de bbq, dan de heads en tails die ik niet zal mee nemen in het finaal product terug 'sparen' en terug gebruiken ipv het water voor de nieuwe gistemmer?

benieuwd naar het resultaat 🙂

Alchemist
(@alchemist)
Famed Member

Met verouderen op kleine vaatjes, blokjes of zelfs chips gaat sneller dan in grote vaten. De verhouding tussen contactoppervlak van het hout en volume van de drank wordt vergroot, ikzelf zou aanbevelen het eerste stooksel op houten blokjes of chips te leggen in een fles die met een prop watten / keukenrol is afgesloten zodat deze kan ademen (want ook dat gebeurd in een vat). Dan zul je zien dat het opeens weken is in plaats van jaren. Wel blijven proeven tussendoor of het hout niet de overhand krijgt, als dit gebeurd kun je het nog langer op fles (zonder hout) laten rijpen en wordt dat iets minder maar dat kan maanden duren is mijn ervaring.

Het hergebruik van wat er in de ketel achterblijft of in de gistemmer is nogal een persoonlijk iets waar de meningen over verdeeld zijn. Ikzelf zou het niet doen maar er zijn er die zweren bij de zogenoemde dunder (advies op dat eens in Google te gooien). 

Als tip zou ik meegeven voor de beginner om eerst alles schoon te gebruiken, dus geen hergebruik van gist, wat er in de ketel overblijft, heads en tails idem. De reden is dat je eerst het vergisten, destilleren en het rijpen onder de knie moet krijgen. Ga je een hele hoop veranderen iedere keer dan blijf je in het begin rondjes lopen. Bij de eerste Rum zou ik je ook aanbevelen om een klein beetje te proeven tijdens het rijpen, bij wijze van om de 5 dagen, schrijf de geuren en smaken op die je bemerkt. Lees aan het einde nog eens door of je een verandering hebt meegemaakt, ik kan uit ervaring met mijn Whiskies zeggen dat de smaakvorming zich flink ontwikkeld als een bijna organisch iets.

Ikzelf heb de "fout" gemaakt om te gaan corrigeren wat ik proefde direct na het destilleren, het heeft echter tijd nodig dus nogmaals het advies om hetzelfde proces (gist, ingrediënten, manier van stoken, rijpen etc.) een paar keer uit te voeren. 

(@mkleinveld)
New Member

Dag allemaal,

Ik ben Marc uit Landsmeer en als starter in stoken moet je ergens je kennis vandaan halen. Dus een forum werkt echt super. Vandaar dat ik me heb aangemeld. Ik wil graag leren hoe ik whisky's kan maken. Ben al jaren fan van whisky en moet dan toch ook een keer leren hoe ik het zelf kan maken.

Dus, we gaan van start....spullen kopen bij de Stookwinkel.... ben zeer benieuwd, ik heb er erg veel zin in.

Ik zal gaandeweg wel een foto delen met de installatie en resultaat etc.

Groeten en hopelijk kunnen we ervaringen uitwisselen.

Marc

Alchemist
(@alchemist)
Famed Member

Welkom Marc en veel succes / plezier. Whisky blijft een wondere wereld die ikzelf ook graag verken. Als je vragen hebt laat het maar weten.

(@lespaul)
Reputable Member

welkom Marc...

(@lespaul)
Reputable Member

Op zich een goed verhaal maar waarom zet je dit verhaal in het "voorstellen" topic. Op deze manier is er nooit iets terug te vinden.

Trouwens in ieder topic is het raak ik wordt hier lichtelijk geïrriteerd door.

Pagina 248 / 282
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?