Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 252 / 282

Berichten: 5
 Boka
(@boka)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

twee keer per jr.stoken?

Ja, ik weet het, het zou veel vaker kunnen. Maar ik heb zoveel andere hobby's dat ik keuzes moet maken. En om nu permanent een vergistingsvat in mijn keuken (of in geval van rum: bijkeuken) te hebben staan is ook weer zo wat. Vooral die rietsuikermelasse, als dat fermenteert heb je een lucht in huis die zó erg is, dat zelfs de kat er niet meer bij in de buurt wil komen ? Dat zijn van die dingen die ze je niet meteen vertellen, haha!

Berichten: 5
 Boka
(@boka)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Whisky stoken is mij nooit goed gelukt, ook niet omdat ik het zelf niet lekker vind en dus niet weet hoe het hoort te smaken. Ik wilde wel een vriend en mijn vader er mee verrassen, dus ik heb een poging gewaagd:

Wat ik heb begrepen is dat je een stookwijn moet maken van granen, al dan niet aangevuld met suiker. Elke keer als je gestookt hebt, moet je dan 1/5 deel van je granenmix vervangen door vers graan. Ook doe je er een portie overblijf bij (dus het vocht dat na het stoken in je alambiek blijft zitten). Suiker er bij en vergisten maar weer.

Het idee is dat die granen gaan rotten, waardoor de stookwijn zuurder wordt bij iedere fermentatie. In theorie zou de smaak na een batch of 3 drastisch moeten verbeteren. Bij mij bleven complimenten echter uit, dus ik denk dat ik iets fout deed 😉

Mijn belangrijkste adviezen:

  • Blijf proberen!
  • Werk schoon!
  • Werk twee keer langzamer dan wat je nu als langzaam beschouwt!
  • Loop niet te koop met je hobby!

Veel plezier!

Berichten: 5
 Boka
(@boka)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi Snorkelaar! Een alambiek gebruik je om met smaak te stoken. Als je bij je fijnbrand een gemiddelde van 50-60% haalt, doe je het netjes (ook al is het in het begin natuurlijk veel hoger). Dit betekent namelijk dat je ook 40-50% smaak mee stookt en dat is precies waarvoor je het doet bij dranken als rum, whisky, jenever en gin!

Voor het stoken van hoge percentages alcohol is een alambiek niet geschikt. Dan kom je al snel aan een boka of soortgelijke oplossingen. Dan wil je juist zo puur mogelijk (liefst richting 95%) om zo weinig mogelijk smaak mee te stoken. Die smaak creëer je immers zelf als je likeur gaat maken.

Vergeet niet om je drank terug te mixen tot max. 40% alcohol. Dit om enge slokdarmziekten te voorkomen!

Berichten: 4
(@snorkelaar)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

De meeste stoken waren met een suikerwash dus daar zit weinig smaak aan. Daarvoor heb ik de refluxkolom gemaakt zodat ik redelijk neutrale alcohol krijg die ik nadien op smaak breng. De Alambiek heb ik laatst gebruikt om een Ouzo te stoken. Smaakte erg goed. 😉 

Lukt me helaas nog niet om foto's te uploaden. 

Berichten: 5
 Boka
(@boka)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

wat bedoel je precies met pakking uit de kolom halen

Als het goed is, heb je een metalen (koper/rvs) pijp waarop je kop zit. Die pijp noemt men kolom. Om een hoger percentage alcohol te verkrijgen doe je een pakking in je kolom. In de praktijk stouw je hem vol met RVS schuursponsjes (zonder zeep ;-)) of ander materiaal (ik zie ook koperen spiraaltjes voorbij komen). Dat is de pakking.

Het idee is dat condenswater telkens terug je ketel in loopt, zodat alleen de alcohol in de kop er uit komt. Als je die pakking verwijdert, komt de complete mix (condensaat incl. alcohol) in en uit je kop. Je stookt dan meer smaak mee.

Als je whisky wil stoken, is een alambiek een goede investering!

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Boka, ik weet dat er mensen zijn die de granen doen herbruiken meestal met suikervergistingen, maar als je een goede Whisky wilt maken zou ik die methode ook niet aanbevelen. 

Berichten: 2
(@monique)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo

Ik ben Monique en ik heb mijn eerste brouwsel uit suiker klaar. Hier wil ik alcohol met een hoog percentage uit destilleren wat ik dan weer wil gebruiken voor het onttrekken van etherische oliën en het maken van geurolue voor bv een lampe berger. Ik ben geen drinker?

Berichten: 2
(@monique)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi hoi. Ikheb ook een smartstill, maar mijn ventilator stopt op het moment dat hij de ingestelde temperatuur heeft bereikt. Daardoor stopt het destilleren en verdampt de alcohol rechttrekken door de uitlaat. Heb jij hier ervaring mee?

McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom op het forum en succes!

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Johannes, McCorner en Monique op dit leuke en leerzame forum.

Cheers alvast, ??

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Frans, als je op
klikt dan kun je (niet te grote) foto's uploaden.Welkom en cheers man 😉

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Monique, veel succes met je experimenten, welkom!

Berichten: 334
(@lespaul)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

+++

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Frans welkom,Monique jij ook welkom.Monique je drank verdunnen tot 40% en op nieuw stoken.

Berichten: 4
(@pedro)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo , bij deze ik ben Pedro woon in limburg en wil beginnen met stoken
Groetjes

Pagina 252 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?