Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 257 / 282

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wiliam

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Max

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Peter, hartelijk welkom. Op dit stookforum kan je "googelen"op de home page en geef zoekterm als "welke ketel"in dan kan je wat inspiratie op doen met bijvoorbeeld deze:

https://www.stookforum.nl/thread/beginners-shopping-list/

https://www.stookforum.nl/thread/welke-ketelom-mee-te-gaan-brouwen-stoken/

en zo zijn er nog meer topics. Succes!!

Berichten: 24
 DonQ
(@donq)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Beste stookvrienden en stookvriendinnen,

Mijn naam houd ik voor mijzelf maar jullie mogen mij met DonQ of simpelweg Q aanspreken.

Ik ben met mijn 25 jaar wellicht een van de jongere leden als ik zo kijk naar de voorgaande introducties, maar ik hoop dat dat geen verschil zal maken hier. Ik ben nog enigszins aan het oriënteren, maar ben er eigenlijk wel over uit dat ik het hobbymatig kleinschalig stoken wel op wil pakken deze zomer.

Mijn gedachte is om uitsluitend smaakvolle alcohol te maken, dus geen neutrale wodka, maar wel gin en jenever, rum, whisk(e)y en brandewijn, en likeuren op basis daarvan, en wat ik verder nog bedenk. Wat daarvan terecht komt valt nog te bezien. Ik wil ook een installatie die zogezegd plug-and-play is, liefst met ingebouwde verwarming, eenvoudig aanpasbaar als het kan.

Wat dat betreft gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de Air Still set. Ik begrijp goed dat de meesten deze snel ontgroeien, maar denk wel dat het waardevol is te beginnen met wat makkelijks dat goed past in mijn situatie, en als ik wil uitbreiden kan ik dat altijd nog en blijft het een apparaat voor experimenteren.

Ik hoor graag jullie adviezen hierbij alvorens ik mijn besluit maak.

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom op dit leuke en leerzame forum, Cheers alvast??

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Q, leuk dat je erbij bent. We hebben leden die jonger zijn dan 25 en meer presteren als de senioren maar die discussie gaan we nu hier niet voeren, welkom man! Airstill met vermogensregelaar=ideaal om te beginnen, zeker! Cheers man!;-)

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hoi DonQ,

Welkom. 

Toen ik 25 was, liepen er nog dinosaurussen rond.

Sommige hebben zelfs een dino als huisdier.

Maar de pissebedden leven hier al jaren niet meer in huis. 😉

Je kunt hier veel leren, zowel van ons, als aan ons.

 

Berichten: 24
 DonQ
(@donq)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hey Nimrax, ja, leeftijd is maar een getal, het gaat er om wat je met je tijd doet, en uiteindelijk begint iedereen in deze hobby bij 0.

De Airstill heeft van zichzelf geen vermogensregelaar toch? Had inderdaad gelezen dat een externe regelaar een mogelijkheid was. Wat dat betreft aanraders? Dat lijkt mij namelijk wel de eerste upgrade die ik zou moeten maken.

Ook fijn om te horen dat een Airstill een goede beginnersoptie is. Hoef ik me er voorlopig nog niet voor te schamen.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hi DonQ, zo is het maar net. Ik stook met een smartstill Mark II vanwege de ingebouwde vermogensregelaar. (Traploos instelbaar draaiwieltje).
Hetzelfde effect kun jij ook bereiken door je airstil in een vermogensregelaar te prikken. En die weer in het stopcontact. Klaar al.
Check even deze url en je bent op het goede spoor 😉
https://www.stookforum.nl/thread/vermogensregelaar-2/

Met zo'n ding kun je ook fijnstookjes doen. Cheers man. 🙂

Berichten: 24
 DonQ
(@donq)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ah, kijk, dat apparaatje kwam bij mij ook naar boven. Heb ook deze gevonden maar als ik zo kijk gaat die tot ruim 1800 W terwijl de Airstill maar 340 W kan trekken, dus dat zal maar een klein regelbaar bereik zijn. Dan is met 0-400 W toch meer te bereiken.

Die Smartstill MkII ziet er verdacht veel uit als de Air Still, maar ja, die zullen allebei toch wel uit dezelfde fabriek in China gerold komen en de rest is vooral marketing en wat er verder bijkomt. Doet me wel even twijfelen of ik toch "vreemd moet gaan", maar denk dat ik met externe vermogensregeling meer opties voor de toekomst heb voor ongeveer dezelfde prijs. Zal er in ieder geval nog even een nachtje over slapen.

Berichten: 113
(@knooier)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo,
Toch even voorstellen. Mijn naam is Joke en ik woon in het mooie Midden-Limburg. Na een workshop kruiden destilleren begon het te jeuken. Keteltje van oude hogedrukpan etc.

En proberen maar. Toen kwam de vraag: ook nog een andere ketel nodig om alcohol te stoken soms? Tuurlijk, lijkt me dus ook leuk. Gedronken wordt hier praktisch niet, af en toe een glaasje, dus heb niet zo bar veel nodig. Maar heb wel altijd allerlei soorten drank nodig bij het koken en likeuren voor in de jams. En 's winters is  af en toe een glaasje in alcohol opgezet fruit ook niet te versmaden. Ben altijd in om vanalles te leren/proberen. En als ik weer bezig ben hoor ik vaak: doe bös toch unne knooier (vertaald in ABN: je bent toch een knoeier). 
Heel veel gelezen op dit forum. Zo veel dat het niet in mijn hoofd past. Vorig jaar drie emmers fruit vergist. In kelder gezet met de bedoeling te gaan stoken als ketel klaar zou zijn. Door omstandigheden is het er niet van gekomen. En iedere keer denken: die emmers moet ik leeg gooien en schoonmaken. Toen ik eindelijk zo ver was kwam uit emmer 1 de alcoholgeur me tegen. Toch proberen??? Ach wat, kan geen kwaad, kan het altijd nog weggooien. Dus vorige week ketel schoongemaakt en uitgestoomd. Deze week kijken wat het wordt. En weer lezen op het forum. Zo krijg ik de tijd ook om.
Intussen emmer kersen aan het vergisten en ga het ook met suiker proberen. En de pruimen lachen me ook al tegen.
Ben benieuwd.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Joke, van harte welkom op ons leuke forum.
Je wil een oude fruitvergisting stoken. Dit gaat wel lukken en je krijgt er absoluut alcohol uit. Echter een dingetje: (hier kumt de kneierij/geknooi) lol..-> Door het lange staan hebben chemische processen er in de tussentijd geen goed aan gedaan en als je hierna niet teleurgesteld bent met het resultaat, (voorloop en naloop wegnemen sowieso) en dan nog een vergisting distilleert die wel vers is, zal er een wereld voor je open gaan. En dan ga je ook keteltjes koop ziekte krijgen op www.stookwinkel.nl met alle gevolgen van dien.De 10% Coronakorting laat het keteltje nog sneller  heet hoesten... Nim zegt Haaiee, cheers!;-)

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik ben zelf ook met de Airstill begonnen en nog steeds zonder vermogensregelaar (voornamelijk Whisky mee gemaakt en gebruik m soms nog voor kleine volumes), kwestie van een paar keer oefenen. Wat ik wel zou aanbevelen is koperen zadels voor op de bodem om te dienen als kooksteentjes en wat ongewenste bijsmaken weg te halen.

 

Vergeet niet dat bij granenalcohol deze de eerste stookronde kan gaan spuwen, nogal snel zelfs. Slaolie is ook aan te bevelen om de kans hierop te verkleinen.

Pagina 257 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?