Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 258 / 282

Berichten: 24
 DonQ
(@donq)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Bedankt voor de tips. Wat koper in de ketel kan vast geen kwaad inderdaad, al zullen de keramische kooksteentjes die erbij komen de rest van het werk ook wel doen. Heb elders ook het advies gelezen om een stuk koperen schuurspons in de kolom te duwen, zo zijn er altijd opties genoeg. Ik waardeer het allemaal zeer, over een paar dagen gaat het feestje beginnen.

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Koper zorgt bij Whisky dat een aantal ongewenste zwavelhoudende componenten verdwijnen zoals dimetylsulideoxide. Na wat leeswerk heb ik besloten het in de buik, in de vloeistof, te leggen en heb geen last ervan gehad. Zelfs een aantal Whiskies gemaakt die op positieve feedback van kritische proevers konden rekenen.

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Joke op de leuke en leerzame forum.

Cheers alvast, groet @ndré??

Koyaanisqatsi
Berichten: 9
(@koyaanisqatsi)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo iedereen, ik ben Ken, 37 jaar en woon in Lier (BE).

Ik heb momenteel nog geen ervaring met stoken en/of brouwen, maar dit lijkt me wel een leuke hobby te zijn.

De laatste dagen heb ik me hier op het forum al wat aan het inlezen geweest, maar ik vind het redelijk lastig om een 'beginsysteem' te kiezen, aangezien ik nog niet weet waar mijn voorkeur ligt. Qua dranken en spirits, lust ik nogal veel 😉 Ik neem aan dat ik toch wel wat verschillende dingen zou willen proberen.

Mijn eerste idee was om een SmartStill/Airstill te nemen, maar dit is vrij beperkt in mogelijkheden, zwak verwarmingselementje, kleine inhoud, dus dat idee heb ik al snel laten varen. Daarna was ik naar een T500 aan het kijken, maar deze valt dan weer niet te regelen. Nu lijkt de Grainfather dan weer het interessants, aangezien die zowel op temperatuur als op vermogen te regelen valt. Deze kan ineens ook gebruikt worden om bier te brouwen. Aangezien er momenteel veel uit de stock verdwenen is, kan ik me in afwachting tot de dome en/of kolom terug binnenkomen al eens proberen bezig te houden met een biertje te brouwen.
De reden voor mij om eerst naar zo'n apparaat te kijken is omdat hier blijkbaar makkelijk en aan een min of meer deftig resultaat te komen is. Belangrijk om al niet na de eerste mislukte pogingen direct ontmoedigd te raken! 😉 Hiermee kan ik al wat likeurtjes beginnen maken en eventueel alvast met essences aan de slag gaan?
De volgende reden is om al direct met zulke spullen te beginnen, is de 10 % korting die momenteel op alles geldt, hier wil ik nog kunnen graag van profiteren.

Een mooi rood koperen destilleerketel levert waarschijnlijk wel betere kwaliteit, maar hier ben ik helemaal nog niet mee wat de grote verschillen zijn tussen de ketels. Whisky-ketel? Kolom? Alquitara?
Ik meen begrepen te hebben dat een Alquitara het meest veelzijdig zou zijn? Ongeacht welk type, dan is er nog de vraag: "Welke grootte?". Ik lees dat 12 à 15 liter ideaal zou zijn? Met een grotere ketel kan je ook kleinere hoeveelheden stoken? Voor alle duidelijkheid, ik ben niet van zin om handeltje te drijven of zo, het is voor eigen consumptie. Moest er iets lekkers uitkomen, zou ik wel af en toe eens graag een flesje aan mijn ouders of zo willen geven. Dus als het netto resultaat 1 fles is, zou dat dan weer jammer zijn en veel moeite voor weinig? Zo lijken de tiny filmpjes van Robbert wel leuk, maar als je iets lekker hebt, is het dan zo weer op. Of is het altijd handig een klein keteltje achter de hand te hebben?

Disclaimer: Ik moet wel zeggen, ik begin dikwijls met veel enthousiasme aan iets, maar of het blijft duren, is bij mij dikwijls moeilijk te voorspellen. :-/ Verder zullen er waarschijnlijk nog wel wat vragen volgen.

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom Ken, het wispelturige met hobbies kenmerkt mijzelf ook een beetje en had dezelfde soort vragen in het begin. Wat je zelf ook al benoemt is van belang, een beetje kijken naar welke drank je eigenlijk wilt. 

 

De AirStill is redelijk breed inzetbaar maar een allrounder levert misschien niet de finesse die je wilt. Voor de koperen varianten geldt dat je een vulgraad van 60 a 80% wilt hebben dus moet je van te voren even nadenken over de hoeveelheden die je wilt gaan vergisten. Zelf ben ik voor een 10 liter ketel gegaan, Whisky stijl, 20 liter na vergisten dus 2 keer eerste stookronde en eenmaal een tweede stookronde. 

 

Met wat spul zoals kalk en glycerine kun je het percentage opkrikken van de neutrale alcohol stoken. Een Alambiek of Alquitara zijn beide veelzijdig met kleine aanpassingen. Robbert heeft met de tiny's laten zien dat die ketel veelzijdig is en een goede instap.

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom knooier.

 

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom ken.

Stoppen met wispelturig zijn, heb zelf vele hobby's, die ik alleen kan doen, dus geen zorgen.

Ik heb ook nooit rommel op mijn werktafel, gewoon veel projecten. 🙂

Berichten: 1
(@daan798)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi, 

Mijn naam is Daan en behoor tot de groep 18-25 samen met mijn stiefpa zijn we begonnen het stoken van vergiste suiker voor het maken van limoncello.
Een paar liter verder en hebben (met name dank aan dit forum) naast de limoncello ook koffielikeur, gin en binnenkort sambuca staan. 
Ook heb ik een zak mout en houtsnippers besteld, dus rara wat we gaan maken.

Dit is onze opstelling (ja er valt nog het een en ander aan te verbeteren, maar het werkt tot zo ver...

Ik heb met name dit account aangemaakt om wat vragen te stellen over het belang/effect van de timing van een aantal processen. Dus hopelijk kan ik hiervoor op jullie rekenen.

Met vriendelijke groet uit het zuid-oosten van Brabant 

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi Daan , al goed op weg zie ik. 

 

Misschien dat hier wat vragen beantwoord worden, https://www.stookforum.nl/thread/theorie-whisky-maken-maischen-quasi-simpele-uitleg/

 

Anders stel ze daar en genoeg man die je verder kunnen helpen

(concentreren we de info een beetje)

Berichten: 2
(@andrepelgrim)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hi,
Ik ben André. Door de Corona rust op het geweldige idee gekomen om zelf eens wat te gaan stoken samen met een kameraad. Inmiddels een paar leuke experimenteren gemaakt en al meteen geleerd dat er iets fout kan gaan ?.
Hoop hier veel te kunnen leren.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Van harte welkom Ken!

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Daan, al lekker bezig!! Welkom.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Andre, we hebben teveel info voor een normaal mens. Alleen Robbert heeft die gave 😉 Gelukkig kun je op stookforum ook "googelen". Welkom!

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Daan

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Andre

Pagina 258 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?