Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 275 / 282

Berichten: 5
(@chris67)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi ik ben Chris, 53 jaar en wil gaan beginnen met stoken. Zoek nu vooral informatie. Ik heb al wel ervaring met bier brouwen en werk voornamelijk met een Grainfather. Stook hardware moet ik nog aanschaffen.

 

Berichten: 60
 Arie
(@arie73)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Nog iets meer over mezelf,

De interesse is destijds ontstaan met de ophef over mogelijk verbod op absinth. Me verdiepende in de materie en een kennis die me introduceerde in de wereld van single-malt Whisky's, ontsproot het idee om te proberen zelf te gaan stoken. (vrijwel tegelijkertijd met brouwen).

Er is een breed scale aan interessante gedistilleerde dranken, maar mijn voorkeur gaat naar Whisky (Schotse Single Malt) en ambachtelijke pot-still rum. Daarom is het (her)ontwerp van mijn ketels gebasseerd op Schotse single-malt Pot-stills.

Woonachtig in de omgeving van Haarlem en met een brede technische achtergrond.

Berichten: 60
 Arie
(@arie73)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi Chris,

Welke informatie ben je eigenlijk opzoek?

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Arie en Chris.

Cheers??

Berichten: 5
(@chris67)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi Arie,

Voornamelijk beginnersinformatie, het hoe en wat. Ik heb zojuist de beginnersgids hier al gevonden. Heel erg handig.
Vandaag heb ik telefonisch contact gehad, omdat ik met name wat meer over de gevaren wilde weten. Denk aan methanol.
Verder nog wat tips als ik mbv mijn Grainfather wil gaan stoken. En dan met name Whisky. Een simpele start zeg maar.

Berichten: 60
 Arie
(@arie73)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

OK, heel mooi dat je hier al info hebt gevonden! Methylalcohol/methanol valt te goed te scheiden bij het distilleren, maar... wat er niet in zit hoef je ook niet te scheiden 😉

Succes met de mooie hobby

Berichten: 60
 Arie
(@arie73)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Sláinte 😉

 

Berichten: 41
(@bas1975)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Welkom Arie en Chris.

@Arie mooie ketel! 

Berichten: 5
(@chris67)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Wat ik begrijp uit wat filmpjes is de alchol of whisky gestookt met de Grainfather maximaal 40% en direct gebruiksklaar, klopt dat ?

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Als je Whisky gaat maken, waarbij tweemaal overhalen de voorkeur geniet vanwege estervorming alleen al, is het nog niet klaar wanneer het uit de ketel komt. Pas gestookte alcohol moet nog even luchten (prop watten in de fles of losse dop gedurende een 5 a 20 dagen minimaal). Ga je Whisky maken dan zul je deze nog op hout moeten laten rijpen, of genoegen nemen met een witte hond. Het rijpen op hout kan op allerlei manieren, makkelijkste is een fles met daarin blokjes / snippers, prop watten of keukenrol in de hals van de fles en een tijd laten staan.

 

Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Gaaf dat je er bij komt Robin. Vanuit je kennis van vele dranken naar zelf nog lekkerdere dingen maken is een top idee. Veel plezier alvast, en ik denk dat ik jou ook inderdaad voor vragen ga benaderen. Groeten, Jelle

Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo Allemaal, 
Ik ben een tijdje niet zo actief geweest op het forum, om allerlei andere zaken uit te zoeken. Ik hoop dat iedereen 2020 goed doorkomt met de mooiste hobby. Ik wilde gewoon even wat laten horen, en bevestigen dat het nog stroomt bij mij 😉

Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom terug!

Berichten: 60
 Arie
(@arie73)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Dank je, hopelijk wordt hetgeen wat de uit de bocht komt ook mooi..

Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom! Benieuwd naar een foto van de ketel. 

Pagina 275 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?