Meldingen
Alles wissen

Eerste stook met T500

Pagina 1 / 4

Berichten: 3
Topic starter
(@bassabar)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi allemaal,

ik heb me zojuist voorgesteld in het stel je even voor topic.

Graag wil ik even toetsen of hetgeen we van plan zijn klopt.

Zojuist zijn wij bezig met onze eerste stook. We hebben turbogist, 20 liter water en 8kg kristalsuiker en vloeibare kool toegevoegd aan de gistingsemmer. Dit pruttelt momenteel behoorlijk en lijkt goed te gaan.

Ik heb begrepen dat op het moment dat het uitgeprutteld is, en er geen bellen meer geproduceerd worden in het waterslot de stookwijn klaar is. Op dat moment kun je dit overhevelen met behulp van de hevelslang (ik neem aan in een tijdelijk opslag, bv een andere emmer van circa 30 liter) om vervolgens de klaringsstof toe te voegen? Vervolgens dit 24 uur later staan en dan weer overhevelen in de boiler.

Gezien wij turbogist gebruikt hebben zal er geen methanol aanwezig zijn, slechts wat aceton?

Tijdens het destilleren is het geloof ik handig om wat voorloop weg te gooien? En hoeveel dient dit te zijn? Gaat dat op basis van eigen geur of is er bv een leiddraad van hoeveel ml op de gebruikte hoeveel stookwijn? Daarna komt het opvangen van hetgeen waar het om gaat, de alcohol. En wanneer moet je ermee stoppen? Op het moment dat de temperatuur boven het kookpunt van de alchohol stijgt?

Zodra de alcohol verkregen is, kun je hieraan essences toevoegen? Of moet je het eerst verdunnen naar het gewenste percentage en dan pas toevoegen? Als ik bv whiskey wil bereiden, kan dit ook met dit resultaat en dan een essence gebruiken (los van dat dit waarschijnlijk niet echt als ambachtelijk wordt gezien).

Laatste vraag is of het handiger is om alles samen te houden in 1 grote fles en dan op het moment (hoelang moet de alcohol en essence blijven staan voor consumptie?) over te gieten in kleinere of direct in kleinere flesjes, of maakt dit niet uit?

Excuses dat ik meteen binnenval met zoveel vragen, maar we willen graag zeker zijn dat we het goed doen.

Bijvoorbaat dank voor mogelijke antwoorden,

mvg,

Bas

Beantwoorden
45 reacties
Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Haha, ambachtelijk is het zeker niet te noemen. Een aantal van je vragen kan ik wel beantwoorden, ik werk zelf niet met turbogist maar het enige wat ik daar over kwijt wil is dat hier vaker aangehaald wordt om 6 kilogram te gebruiken in plaats van de 8, dit om minder stress op te leveren voor de gist om eventuele bijsmaken te reduceren.

Ik zou zelf niet kijken naar aantal ml weggooien per liter stookwijn, er is nogal wat verschil qua vergisting per keer. Je smaakpapillen en neus zijn inderdaad lijdend (in het begin, daarna leidend), zolang de overloop (hetgeen wat er boven uitkomt) zuur proeft, niet opvangen. Er is een goede kans dat het begin ruikt als aceton, of ja aceton-achtig, het zijn acetaten en dergelijke die overkomen.

Het stoppen van opvangen is eenzelfde discussiepunt, ligt aan de vergisting ook. Sommigen houden 35% alcohol van de overloop aan, beter blijft vertrouwen op de smaakpapillen.

De alcohol zou ik na het stoken sowieso een dag of 5 a 6 laten staan met een prop watten in de hals van de fles, dit geeft een gedeelte van de ongewenste vluchtige componenten de kans om uit te dampen. Makkelijkste is om dit gewoon in één grote fles te doen, alhoewel een hoop kleine flesjes ook een bepaalde charme heeft.

Ikzelf zou aanbevelen de alcohol te verdunnen tot een 45% en dan pas de essence erbij te doen, nadat de alcohol een tijdje heeft kunnen luchten.

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Inderdaad geeft 6 kilo ipv 8 een bevredigender resultaat. Het turbo-gebeuren is ontwikkeld om ook vloeibare kool te gebruiken dus werken met turbo zou ik ook met vloeibare kool doen.

Voorloop zoals Alchemist zegt op geur en smaak apart opvangen en je ruiten mee schoonmaken. De T500 stopt automatisch als er geen alcohol meer in zit.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9959
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ne kunt niet uitgaan van dat zodra pruttelen van waterslot voorbij is dat de vergisting over is .
Waterslot is geen indicator maar slechts een stank afsluiter net als zwanenhals onder was tafel .
Controleert of je nog bellen ziet in stookwijn of met een aansteker boven opervalkte .gaat die uit is rr nog co2 vorming blijft hij branden dan is vetgisting nagenoeg klaar .
Als je een goede ketel hebt kunne gelijk daarna overhevelen in stookketel .
Klaring ien klarings middel is meer voor bier en wijn makers of mensen die snel aanbranden ketels hebben .
Eat alchemist al aangaf 8 kilo suiker is erg veel en geeft gauw door te snel en stresvol gisten mindere kwaliteit alcohol
( Vloeibaar kool ? Is het product zo slecht dat je nu al een correctie middel toepast ? )
Een stookwijn bestaat uit gist , water ,suiker, ,citroen of wijnsteenzuur , en een voeding .
Voor gist . Meer niet )
Je gooit voorloop en naloop weg op smaak ,geur en helderheid niet op hoeveelheid omdat de ene of andere vergisting en vergistbaar product altijd verschillen .
Ook percetage in naloop is geen indicatie !
Uiteindelijk als je naloop zoals jij aangeeft 35 % is is er 65 % ander product aanwezig . Dat kan ook vervuilingen zijn .
Wanneer je alcohol maakt van suiker als schone alcohol voor gebruik met essence of extracten altijd de alcohol een 2e keer overhalen ! .

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

( Vloeibaar kool ? Is het product zo slecht dat je nu al een correctie middel toepast ? ) Een stookwijn bestaat uit gist , water ,suiker, ,citroen of wijnsteenzuur , en een voeding . Voor gist . Meer niet )  

Robbert dat heeft niets te maken met goed of slecht, het is een heel ander product. 

 

 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik neem 5 of 6 kg suiker en laat het goed uit gisten en dan laat ik het een paar weken staan om alles te klaren ! als je wil stoken moet je geduld hebben  en of je koopt een hoop emmers of vaten en heb geduld !

 en erik uw hard mocha is zo lekker man

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9959
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Het zal wel een ander product zijn maar een toevoeging van correctie middelen geeft al aam dat er onzuiverheden zijn .
Wat voor gist je ook gebruikt je krijgt niet meer alcohol uit suiker dan 510 gr per kilo waarom dan forceren en onreinheden toevoegen doe weer gecorrigeerd moeten worden wat weer recidue achter laat .
Commercieel leuk sneller werken en je werkt in kleinere ketel maar het blijft marchanderen met kwaliteit .
Als men niets anders gewent is tja .

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

 en erik uw hard mocha is zo lekker man

Leuk om te horen Erik, geniet ervan ? ??

 

@Robbert: Ik begrijp jouw argumenten en daar is niets mis mee. Turbo gisten zijn gemanipuleerd en dan is het raadzaam om dit soort, door de leverancier aanbevolen, bijproducten zoals vloeibare kool te gebruiken voor het beste resultaat. Er zijn hele volksstammen die er goede of op zijn minst bevredigende resultaten mee behalen. Het heeft geen zin om beide methodes met elkaar te vergelijken lijkt mij.

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9959
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als mensen genoegen nemen ermee prima . Ben ik mee eens . MAAR . Vervelend is dat we dan weer het verhaal later krijgen van: bij-smaakjes... en weer na distillatie vragen over corrigeren . Maar goed ik begrijp de commerciële waarde en het hobby matig gemak .

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hahaha ja dat is het gevaar ?

Maar wanneer je turbo met alle voorschriften van de leverancier gebruikt hoef je niet te klagen. Je hoort er mij ook niet over klagen (zelfs niet wanneer de turbo's al ruim twee jaar over de datum zijn)

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9959
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik dat het komt omdat de beginnende thuis destileerder niet anders gewent is na een tijd.
Maar er zijn legio betere producten .
T is aan de verkopers hoe die voorlichting geeft.

Het is ook de standaard 25 liter waar men tegenwoordig zoveel mogelijk en snel mogelijk uit wil halen .

Hoewel als je extra werk heb t achteraf met corrigeren en zo ben je meer tijd kwijt .

Maar misschien ben ik te ouderwets en moet ik ook gaan wennen aan de moderne chemische laffe eenheids worst smaakjes .

Sorry dat ik het zo breng maar er is al zoveel verloren door de commercie en productie maatschappij.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De meesten gaan voor chemische bijproducten in hun brouw- en stooksels wanneer ze al geen (gecertificeerde) Bio grondstoffen gebruiken. Genetische manipulatie van gewassen nemen ze voor lief vanwege de lage(re) prijs. Ook de restanten van bestrijdingsmiddelen en kunstmest in hun grondstoffen.... geen probleem zolang de prijs maar lekker laag is. De leefomgeving gaat naar de knoppen bijen sterven uit.....

De commerciële gisten van Fermentis en Mangrove Jack's zijn gelukkig wel GMO vrij.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9959
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Kijk nu hou ik weer van jou Erik !
Fermentis en mangrove jack !
Zeg het voort !
Fermentis c70 , ik weet het zijn ponds pakken maar je kunt het afgesloten in goed afsluitbaar bakje in koelkast heel lang bewaren zo lang je maar niet vochtig maakt .
dus je hoeft het niet ineens te gebruiken .
Het is een zeer veelzijdig gist en goed resultaat .
Ook magrove zeer fijn maar iets spannender op ph gevoeligheid

( Ja ook ik zondig en probeer wel eens wat ! )

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Iedereen zondigt weleens toch. Helaas is de marge op C70 momenteel nog zo klein dat het voor mij niet interessant is om deze te gaan voeren. Zodra dit verandert ga ik hem ook voeren.

Beantwoorden
Berichten: 4
(@harries)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik gebruik regelmatig turbo gist en carbon, gewoon omdat het kan.

Zijn er veel betere manieren om veel lekkerdere alcohol te maken ? ; zeer zeker en daar is alles over te lezen in dit forum, zoek maar, je kunt er avonden mee zoet zijn. Maar om te starten met de T500 is het hartstikke leuk.

8 kilo is best wel veel, ik heb dat ook gedaan en het heeft een raar bij smaakje, maar al doende leert men.(7 Kilo kan nog wel)

Ik "stop" het geborrel na 7 dagen door turbo clear toe te voegen en na 24 (+/-8 uur) uur over te hevelen (sifonen?) in grote doorzichtige flessen (PET 23/18liter) die ik afsluit met er een boterhamzakje overheen te doen.(stof vrij....)

Let op bij het overhevelen dat je niet de bodem mee zuigt, daar liggen immers allerlei gist overblijfselen, in de flessen kun je mooi zien of het helderder word.

Door het overhevelen verminder je ook het CO2, het kan allang uit gegist zijn (turbo's heten niet voor niks zo), maar er ontsnapt wel CO2, dus geborrel......(dus geborrel zegt met turbo's niet veel over het uit gegist zijn.

Als er weer wat gist afval(?) onderin ligt, hevel ik het weer over naar andere flessen, min de rommel op de bodem.

Dit doe ik een aantal keer tot ik tijd heb om te stoken, zeg 3x in één week.

Ik hou dus ook geen 25 liter over maar ongeveer 22 liter

Staar je niet blind op helderheid, helder is mooi, niet helder is ook oké.

Wat stoken betreft, rustig aan doen, uitgaande water temp 55 graden is mooi, minder zeg 52 graden beter, maar het duurt dan wel langer.

De eerste 100ml is mooi om de ramen mee te doen, niet drinkbaar, daarna kijken of je het lekker vind ruiken, dus met 50ml scheiden. (persoonlijk gooi ik de eerste 200ml weg voor het zekere en daar na gaan met die banaan)

Ik heb al aardig wat ervaring met turbo's en vind het een leuk product

Ik stook door tot er 50%  uit komt en stop dan, meestal daarvoor omdat ik het niet meer lekker vind ruiken.

Je neus is je richtlijn.

Het uitdampen van je vers getapte alcohol is aan te raden, ik wilde altijd alles behouden...(direct fles dicht....), maar na een ongelukje stond de fles een paar dagen open en was het veel "zachter" geworden, Turbo/suiker is doorgaans scherp, maar er waren wel bepaalde smaakjes weg "gevlogen".

Succes met een hele leuke hobby !

 

Zo ben ik nog steeds opzoek naar Rum, maar wat ik maak met Melasse smaakt, volgens kenners, naar een goede cognac, dus geen rum... zucht.....We blijven het proberen !!!!

Beantwoorden
Pagina 1 / 4
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?