Meldingen
Alles wissen

In de volkskrant van 1995


Berichten: 385
Topic starter
(@techneut)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Snappen jullie hier iets van?

Dit artikel kwam ik op internet tegen.

http://www.volkskrant.nl/archief/het-mag-weer-zelf-drank-stoken~a389179/

Vooral onderstaande stukje text uit dit artikel trok mijn aandacht.

Was het stoken van alcohol niet illegaal? Inderdaad: was. Johan Rutten lacht: 'Europa is een gekkenhuis van regelgeving waarin dit mogelijk is geworden.'Dick Kappert van de afdeling accijnzen van het douanedistrict Venlo kan het niet ontkennen. 'Het stoken van alcohol is sinds 1993 volledig vrijgesteld', zegt hij. 'Volgens de wijzigingen in de Europese accijnswetgeving is het vervaardigen van accijnsgoederen toegestaan, mits bestemd voor eigen gebruik.Β  Je kunt nu de hele buurt trakteren op jouw likeur. Alleen de drank verkopen mag niet. In principe krijgt iedereen nu een vergunning om zo'n destilleerapparaat te hebben.

Beantwoorden
6 reacties
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Nu, 23jaar later, zou het me niet verbazen dat dit al aangepast is

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De wet die dit verbiedt is in 1996 ingegaan. Ik ken het krantenartikel, het is op onwaarheden gebaseerd. Er was niet echt een wet voor, dus dat het sinds 1993 vrijgegeven was is onzin. Het was gewoon nog niet verboden, of er bestonden nog geen straffen voor.

Ook dat je nu de hele buurt op eigengemaakte drank kunt tracteren is ook onzin, ja het kan natuurlijk wel maar het mag absoluut niet. Ook voor de bier en wijnmakers makers onder ons, bier en wijn maken mag, maar alleen voor gebruik binnen het eigen gezin. Een paar flessen op tafel zetten bij de buurt BBQ mag absoluut niet. Niet dat ze daar gaan staan controlleren maar volgens de letter van de wet mag het dus niet. Ook voor 1996 mocht dat niet.

Ik vermoed dat de krant toendertijd het verhaal een beetje heeft aangepast, dat gebeurt trouwens altijd bij reportages over onze hobby πŸ™‚

Het artikel scoort trouwens na al die jaren ontzettend hoog in Google, dat bewijst maar weer eens hoe het leeft onder de bevolking!

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Als het legaal was zou ik het niet leuk vinden,ik hou juist van op de rand of er over,niemand verteld mij wat ik moet doen ik doe niets verkeerds en ik leef op mijn manier,daar houd mij niemand tegen,is mijn manier van leven en zo leef ik al 65jr.?Gr.Chris.V.

Beantwoorden
Berichten: 15
(@bertel)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

In 1994 werd de wet gewijzigd en kon een particulier een vergunning aanvragen voor een distilleertoestel voor huiselijk gebruik. Het distilleertoestel mocht alleen gebruikt worden voor het vervaardigen van accijnsgoederen voor huiselijk gebruik (eigen gebruik, huisgenoten en gasten). Dus in oktober 1995 heb ik zo'n vergunning dus aangevraagd. Bouwtekening, fiscale en kadastrale gegevens etc. op het formulier ingevuld en vervolgens ingediend. Na 3 maanden werd mijn vergunningaanvraag afgewezen. Reden: het produktschap gedistilleerd kwam hier tegen in verzet en heeft hier vervolgens kamervragen over gesteld. Vervolgens is de wet teruggedraaid "gerepareerd" en zijn alle reeds uitgegeven vergunning ingetrokken en aanvragen afgewezen. Op grond van artikel 5 van de wetop accijns was het niet meer toegestaan om zgn tussenprodukten en overige alcoholhoudende stoffen thuis te vervasrdigen. Je kon wel nog een bezwaarschrift indienen. Maar ze hadden inmiddels wel al mijn gegevens. Dus vervolgens bij een kennis die douanebeamte is te raden gegaan. Ik hoefde me nergens zorgen om te maken als het maar voor eigen gebruik was en ik niets er van verkoop. Als men daar lucht van krijgt dan staan ze de volgende dag op de stoep. Dus vooral gewoon hobbymatig en voor eigen gebruik door blijven gasn was zijn antwoord. En dat doe ik nu al 25 jaar. Ik heb de correspondentie met de douane en belastingdienst nog altijd bewaard. Kan ik nog altijd laten kijken dat ik welwillend was πŸ™‚ . Ik heb inmiddels wel meerdere ketels waaronder een koperen ketel van 80 ltr en de grainfather met T500.
Gr. Bertel

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wat leuk dat dit topic wordt bovengehaald. Ik kende dit topic nog niet. Ik zeg altijd maar zo, de overheid heeft er een hekel aan om inkomsten te derven maar daarnaast moeten ook slijters en kroegen een boterham kunnen verdienen. Beide verdienen zat aan mij maar dat is niet het punt. Het gaat om oneerlijke concurrentie en dat is ontoelaatbaar.Β 

Β 

Ik weet zeker dat de overheid meer aan mij heeft verdiend met alle spullen die ik kocht en koop dan dat ze dat ooit aan accijns op drank die ik koop binnen zouden harken. Ambtenaren zijn niet gek, die weten dat ook maar verkopen is uit den boze. Dan ga je mensen schaden. Dus gewoon niet doen.Β 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Gelijk Lummel niets verkopen want dan loop je het risico om ons allen de nek om te draaien ,dan is het dag hobby?

Beantwoorden
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?