Meldingen
Alles wissen

Topic 2000 ChrisV Moonshine

Pagina 8 / 29

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Geen held,ik leef zoals ik het leuk vind,alles wat je doet met plezier is geen werk.en ik doe niets met tegenzin.ben een tevreden mens,wie kan dat tegenwoordig nog zeggen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Van morgen om 10 uur begonnen,het eerste vat van 200ltr volHet waterslot van ChrisMaar Adriana zit ook niet stil,ze is bezich met inmakenEven die van de maïs gecontroleerd, die staat als een gek te vergisten!

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Munckerik , mais ratio tegenover mout is 10% min van het totaal . ( let op dat het diastatisch mout is en niet gestoomd of gekookt ook niet de mout toevoegen bij nog komende maïs eerst afkoelen tot onder minimaal 80 gr )
Het is wel raadzaam om te kijken of het kippen / diervoeder mais is of molenmais voor de bakkerijen .
De moderne cultuur maïs voor de bakkerijen bevat tamelijk hoger zetmeel dan kippen mais .
Daarom is het raadzaam om bij molen mais / voor bakkerijen mais meer diastatisch mout in verhouding te gebruiken . (20% )
Zonder gebruik van mout is opbrengst van alcohol vrij laag. het eigen enzym van gist zet maar beperkt de zetmeel om .
Wanneer je mais toch wil verwerken zonder andere producten anders dan gist toevoegen kun je dezelfde methode gebruiken als bij b.v. aardappels voor vodka of poteen .
De maïs kun je dood koken . daarbij zuigt het zich vol met water .
Daarna de mais bevriezen .
Hierdoor knappen celwanden en komen de polysachariden vrij die dan goed vergistbaar zijn .

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member

boven staan paar dingen door spellings correcties niet goed .
" mais doorkoken " i.p.v. dood koken !
En moet zijn "mout niet toevoegen bij nog kokende maïs "

Beantwoorden
(@Anoniem)

Ik heb bij de kersen geen suiker of gist toegevoegd,die laat ik wild vergisten,ze zijn heerlijk zoet dus er zit genoeg suiker in.
Je moet niet bang zijn voor wespen er vliegen er misschien 100 om mij heen,ik ben nog niet gestoken,er valt er wel eens een in het vat maar die red ik dan weer,beestje weet niet beter.

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Maïs dood koken vond ik al een tikkeltje agressief klinken haha. 

Beantwoorden
Topic starter
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hahaha, Chris koestert zijn mais dus zo heeft hij het nooit bedoeld... 😉

Beantwoorden
(@Anoniem)

Nog 125 kg.haha gaat snel,wil klaar zijn voor het gaat regenen.300 kg in de vaten dus mag wel tevreden zijn,hard gewerkt.en die paar kilo zitten er ook zo in.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member

Dit weer is mooi voor spontane gisting !
( beter ??)

Beantwoorden
(@Anoniem)

Het vat dat ik gisteren gevuld hebt,staat al te vergisten.snel he.ik vind het prachtig,geen suiker en geen gist.laat de natuur maar het werk doen???

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member

Maïs is ook een product om te koesteren .
zeker na de naam verandering ! - bourbon - Southern comfort . ???

Beantwoorden
(@Anoniem)

Met die mixer die ik gebruik om het fruit kapot te maken,heb ik ongeveer 15 kilo kersensteeltjes er uit gehaald.dat werkt dus goed,zitten ook bijna geen steeltjes in de vaten,de pitjes zakken van zelf naar de bodem.wat nu in de vaten zit is niet alleen sap maar ook de schillen van de kers,ik denk dat dat ook wel de smaak zal beinvloeden.

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Famed Member

Heerlijk Chris, zie je het verschil tussen de beginners en de grootmeesters op dit forum. Sommigen van ons hebben moeite om de vergisting met gist toevoeging op gang te krijgen, bij jou lijkt er (misschien door de gigantische hoeveelheden vergistend spul) genoeg aanwezig te zijn om spontaan te gaan.

Beantwoorden
(@Anoniem)

Ik vergist mijn druiven ook altijd wild,als in fruit genoeg suiker zit gaat dat best goed,fruit vergist uit nature al snel.maar ik werk ook zo het liefst,zo is het ook ontstaan.een van de holbewoners heeft wat fruit vergeten en is spontaan gaan gisten.zal wel een van mijn voorvaderen geweest zijn?

Beantwoorden
(@Anoniem)

Ik heb met die kersen verwerken weer veel vrienden er bij gekregen zo'n 100 wespen,er zijn er zelfs die bij ons willen komen wonen,want ik hoorde Adriana net schreeuwen,Chris er zitten wespen in de keuken,zo zie je maar weer dat stoken verbroederd????

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Famed Member

Haha mooi, ik deel de mening over de stamboom wel met je. Een nazaat van de eerste brouwer ben je zeker.

Komt er met dat wild vergisten ook een zure smaak zoals bij de Lambiek bieren? Want er vliegt natuurlijk van alles rond in dat paradijs van je, gok dat er misschien ook wat melkzuurbacteriën tussen zitten.

Beantwoorden
Pagina 8 / 29
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?