Meldingen
Alles wissen

turbo500 zonder zadels gebruiken

Pagina 1 / 2

Berichten: 30
Topic starter
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hoi,

ik probeer fruitsap te destilleren met de turbo500 waar ik de zadels uitgehaald heb. Met zadels ga je tussen de 55-65 graden hangen.

Maar zonder? Ben ooit eens een temp verwijzing tegen gekomen, maar kan dat nergens meer vinden. (en ja, een copperdome zou fijner zijn, maar eerst even sparen πŸ™‚ )

Beantwoorden
19 reacties
Berichten: 87
(@patrik)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

denk dat de temp. goed zitten, heb nog niet geprobeerd zonder zadels.

zou zeggen gewoon proberen dan weet je het direct

Β 

Beantwoorden
Berichten: 316
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als de T500 refluxkolom zonder zadels wordt gebruikt speelt de temperatuur van het koelwater geen rol. Wel de refluxkoeler bijpassen (niet gebruiken). Wel altijd de koperen zadels in de kolom laten.

Beantwoorden
Berichten: 30
Topic starter
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hoezo de koperen erin laten zitten? maakt dat de werking beter? Ik heb nu geprobeerd zonder, maar dat werkt vind ik een stuk minder dan met. Als ik het koelwater gewoon laat lopen, komt er niets uit...uiteindelijk ben ik de hele tijd aan het 'spelen' met de watertoevoer om een loop te krijgen...

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

De koperen zadels filteren de sulfieten zo ver ik weet ...

Β 

Beantwoorden
Berichten: 30
Topic starter
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

dus erin laten geeft een betere smaak en geen hoofdpijn πŸ™‚ (en regelmatig schoonmaken....)

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Inderdaad ...

Β 

Beantwoorden
Berichten: 316
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als je de refluxkoeler bijpast (= niet gebruikt) dan zou je bij elk koelwaterdebiet een productloop moeten krijgen. Of er nu zadels inzitten of niet. Vreemd dat dit in dit geval niet is.

Beantwoorden
Berichten: 30
Topic starter
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

hoe bypass je de refluxkoeler? ik gebruik nu wel de in en uitgang van de koeler...dus gebruik het wel...

edit: of gebruik je alleen de invoer en gebruik je de loop niet en koel je alleen op je 'dunne' pijp? dat makes sense ineens...

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

DDM heeft hier een mooi plaatje van geplaatst.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Als je dit bedoelt tenminste....

Β 

Beantwoorden
Berichten: 30
Topic starter
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ja dat dus!, wauw, ga ik snel uitproberen, ik begreep er al geen drol van... nu maak je er een normale koelpijp van πŸ™‚

bijna zin om alles er nog eens doorheen te halen .. hihi

Beantwoorden
Berichten: 316
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Waarschijnlijk had je de refluxkoeler nog in gebruik. Op vol koelwaterdebiet komt er inderdaad niets uit, dan gaat alles in de reflux.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 30
Topic starter
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

stel...stel ik gooi de 4 liter 40% die ik nu heb wer in de GF, verdun het evt een beetje en doe een run in potstill modus, houd ik nog wat van de smaak over of wordt dat wel heel weinig?

Kan ik evt beter weer een nieuwe batch maken en opnieuw kruiden, deze lading erbij gooien en nieuwe run doen?

Β 

Beantwoorden
Berichten: 316
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Zit er nog iets in de grainfather? Indien ja, dan kan je hetgeen wat je al overgehaald had daar gewoon bijgieten en opnieuw beginnen.

Β 

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?