Meldingen
Alles wissen

Cider experiment

Pagina 2 / 2

Robbert
Berichten: 9966
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De hoofdreden dat ze schreeuwen is niet accijns maar de flessen zijn niet gekeurd voor het product wat er in gaat .
Verschillende gassen hebben verschillende dampspanning en uitzettings coëfficiënten .
De te gebruiken flessen worden daar appart voor gekeurd .
Meestal staan er ook merktekens ingeslagen zoals T.U.V . Of loyds . Een leeuwtje van Ned stoomwezen of dergelijke met daarnaast een datum .
Moderne druk cilinders en flessen hebben ook kleurcodes .
vul je een glas met een product waarvoor deze niet is gekeurd geeft dus een probleem als het fout gaat . Als een fles bij vulstation knapt zijn er zeer grote problemen betreft aansprakelijkheid .
Je mag niet een niet voor LPG gekeurde fles vullen of toestemming geven om te laten vullen .

een gasfles die over datum is moet opnieuw aangeboden worden voor druktesten .
Corrosie , breuk , staal dat door deuk is vervormd geeft zwakke plekken .
Ook door inwendige condensvorming door temperatuur wisseling kan een fles vanbinnen gecorrodeerd zijn .

Het is zelfs zo dat wanneer je een gasfles die over datum is vervoerd of gevuld met anders dan in keur aangegeven op fles je een zware boete kunt krijgen.

zuinig zijn wil iedereen maar wees wijs .
Gebruik juiste fles voor juiste doel .

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 125
Topic starter
(@knoet)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Waar ik al mee begon  ,..levensgevaarlijk,, dus nooit doen ,maar toch even dit, gasflessen normaal afgevuld,, wat ik al schreef,dus nooit tot ze strot , in een caravan in de zomer in italie komt de druk nooit boven de testdruk van de fles, even over het corroderen van flessen , in het duikwereldje heb je 2 soorten drukflessen ,200 en 300 bar, en deze flessen worden gewoon gevuld met buitenlucht ,soms zit er een ander gas bij, maar dat is een ander verhaal , maar als er een slecht filter op de compressor zit komt er best wel condens in de fles, maar toch 1 keer in de 5 jaar keuren , de kleurcodes, is belangrijk  als er wat gebeurd ,weet iedereen wat er in de fles zit, en het afvullen van lpg in flessen , is in nedrland verboden (bij campers) ga je BV in italie naar een campinggas boer, stoppen ze er gewoon lpg in ,en de uitzetting van gassen is bij elke gas anders,, maar we praten over een mix van butaan /propaan en wat andere rotzooi, du de druk zal nooit extreem hoger worden ,maar goed nooit doen levensgevaarlijk 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9966
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

er zijn meerdere soorten vlinders en flessen en ook voorgeschreven druk test .Voor cilinders geld 200 en 300 bar voor flessen een testdruk van 30 bar en een barst druk van 120 bar .
Er zijn ook drukvaten met testdruk van 80 bar .
gegoten cilinders , gelaste drukhouders , houders van kunstof vezels maakt ook uit wat mag en wat max vuldruk is .
Het afvullen van LPG of andere flessen moet men ook rekening houden wanneer ze in boten en campers zitten met eventuele " tropen vulling " waarbij lager vulstuk moet toegepast .

Beantwoorden
Berichten: 125
Topic starter
(@knoet)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Maar goed,als je met de camper gevuld met lpg hier getankt, en hup naar 40 graden in de schaduw ,, maar goed wat ik al schreef, levensgevaarlijk 

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Nou we hier een paar deskundigen hebben: ik heb nog een fles waar helium in gezeten heeft. Van wat voor spul is die fles gemaakt? Zou ik hem bijvoorbeeld kunnen gebruiken als bijvat?

Er zat helium in om veel ballonnen te vullen.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9966
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Is het een party tankje of is het een cilinder ..kan staal of aluminium zijn .
ik zou het niet gebruiken .
Voor 12 a 15 euro koop je een oude Daalderop close in boiler van 10 liter bij sloop . En dat is koper.

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb nog eens beter gekeken.

Het ding is magnetisch. De verf op de lasrand tussen de twee helften begint al een beetje te bladderen en het metaal roest al een beetje. Ijzer, dus.

Een van de teksten is PH27BAR 22,1L. De omtrek is 98 cm, dus de inhoud van de beide halfronde einden is samen 15,9 liter. Het tussenstuk zou dan nog ruim 5 liter moeten zijn, dus rond de 7 cm hoog. Dat haalt hij wel.

Ijzer is voor een ketel is geen probleem, maar ook niet ideaal en dit is een soort die blijkbaar vrij snel roest. Helium is, afgezien van het risico van verstikking, gevaarloos, dus doorboren en dan doorzagen zou zonder risico moeten kunnen. Maar ja: is het de moeite wel waard, zoals je zelf al aangeeft.

Misschien beter de kop eraf zagen en gebruiken als paraplubak? Of vuurkorf en dan een koperen destilleerketel er op zetten?

Beantwoorden
Berichten: 125
Topic starter
(@knoet)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Zoals robbert al aangeeft, ik zou het ook niet doen , reden ,je weet niet wat voor reactie de tank gaat geven met het geen wat je gaat maken .

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9966
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik denk dat je beter op dat tankje een koelkast motor kunt zetten . Heb je een leuk compressortje voor fiets banden.

Ik heb misschien nog wel een 10 l koperen boiler binnenkort over als je een keteltje erbij zoekt .
( Ik ga wat ketels uit saneren . paar ketels van 50 l- 30 l - 15 l- 1l en 250 ml vind ik wel voldoende eigenlijk.)

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Nou, ik heb er nu drie van 10 liter, een van 50 of 60 liter en een glazen van 2 liter. Er komt er een aan van 15 liter. Dus daar ging het niet om.

Maar het is een aardig model, bijna rond met drie bobbels aan de onderkant waar hij op kan staan.

En voor fietsbanden heb ik een ouderwetse, staande fietspomp. 😉

(Best merkwaardig ding eigenlijk: je gebruikt hem maar een keer of drie per jaar maar iedereen heeft er een. En ze zijn weggeteerd of uitgedroogd voor je ze hebt kunnen verslijten.)

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Niet om te vergisten, maar stoken met ijzeren onderdelen vind ik geen probleem. Het ijzer krijgt een zwarte aanslag en roest snel weg in combinatie met koper, maar verder heb ik er nooit problemen mee gehad.

Maar het ombouwen gaat me waarschijnlijk meer kosten dan opleveren.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9966
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De 10 liters , 80liter, 3liter en 5liters gaan er bij mij uit .
Ja fietspompen zijn merkwaardige dingen .
Ik herriner me nog hoe die dingen eruit zagen en het geetter met rubbertjes die verdroogd waren .
Mijn fietspompje werk op 380v . Dag en nacht staat die klaar . Pffft en de band is vol .
Ik hou niet eens van fietsen . Te oud concept .
Ik ga uiteindelijk ook niet op een os een blok om .

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

😉

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9966
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Gietijzeren en geklonken stalen ketel worden nog steeds gebruikt .ook professioneel .

Ja ombouwen kost tijd en geld .
Een koper boilertje kost rond €4 de kilo .
En is bijna plug and play .

Beantwoorden
Pagina 2 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?