Meldingen
Alles wissen

Pils maken 2018

Pagina 1 / 5

Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wat is nodig en wat gaat het kosten? 

In ieder geval een Grainfather, goed water, mout, gist, hop en de juiste temperatuur om te kunnen ondergisten en dan hebben we dus een conical fermenter nodig en een chiller die binnenkort op de markt is kreeg ik net per mail te horen van Grainfather. 

Wat nog meer? 

Een waterzuiveraar neem ik aan. Iemand een idee?

Beantwoorden
61 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je zou water kunnen zuiveren met een omkeer osmose-apparaat. Kost zo'n kleine 40 Euro.

https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html?gclid=EAIaIQobChMIlvHyyf6L2gIV6rXtCh2MYAeIEAQYASABEgKajPD_BwE

Maar dan moet je wel brouwzouten toe gaan voegen.

Bijvoorbeeld: calciumchloride, calciumsulfaat, kaliumchloride en/of magnesiumsulfaat. En eventueel melkzuur.

 

Een pH-meter of op zijn minst pH-papiertjes om de pH te bepalen en zondig bij te sturen.

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dan is het water opgelost, ik vroeg me al af of dat osmose water goed zou zijn maar met toevoegingen dus wel. Is daar iets kant en klaar voor of moet je de ingrediënten die je net noemde apart kopen?

 

Het kost in ieder geval geen drol zag ik door effe te googelen op magnesium, een kilo 4,95. Een ph meter en ec meter heb ik al. Want die zal je ook wel nodig hebben verwacht ik. 

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Die brouwzouten moet je allemaal los kopen.

Er is op het hobbybrouwforum veel te vinden over brouwzouten:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=search2

 

Beantwoorden
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ben toch eens curieus wat het allemaal kost . Als ik dit nu al lees ben je al zo een 2500 euro kwijt aan apparatuur alleen en denk niet dat we dan al rond zijn want eens het bier klaar is moet het nog opgeslagen worden in een vat of in flessen en dat zijn er dan heel wat. vraag is wat heeft dan 1 pils gekost los van het feit dat het dan wel veel beter zal smaken. Of beter nog hoeveel pils moet je al brouwen om in vergelijking met pils aan te kopen aan je kostprijs uit te komen ? En ja uiteraard is het een hobby maar op het vlak van Pils toch wel duur. Nu ja ben dan ook niet echt een bierdrinker. En toch volg ik dit heel graag want die grainfather staat intussen op mijn verlanglijstje en eens ik die heb ja wie weet 😉 Grts RenéR

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zie dat de link niet goed werkt. Gewoon daar brouwzouten invullen en je ziet heel veel topics.

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Rene, je kunt het zo duur maken als je wilt.

Je kunt ipv een Grainfather gewoon met pannen aan de slag, simpel op je fornuis.

Vergisten kan ook gewoon in een gistton of gist emmer. Het koelen kan in een simpele klimaatkast. Oude koelkast op de kop tikken, een STC 1000 en een gloeilamp en klaar.

Je kunt het zo duur maken als je wilt. 

Beantwoorden
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Munckerik daar heb je zeker gelijk in. Doch ik ben eerder iemand van het type als ik er dan toch aan begin dan ineens met deftig materiaal waar de kans op een goede pils zo groot mogelijk is. Maakt geen afbreuk dat het ook anders kan en ook daar misschien wel een goede pils uit komt maar zoals gezegd wat mij betreft als dan beter ineens goed en dan is het wel interessant te weten wat het allemaal kost, wat het opbrengt en of het resultaat ook zo veel beter is uiteraard. Drinken doen we toch of dit nu een pils is wat eigenlijk nog liever drink dan een whiskey . ik blijf deze interessante topic dus zeker volgen

 

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als het bier mislukt kan je er toch altijd nog een goede whiskey van stoken toch? 

 

Beantwoorden
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Geen idee is dat zo ?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Zo ben ik ook Rene, goed materiaal 😉

Maar ik heb ook heerlijke biertjes gebrouwen en deze in een klimaatkast laten vergisten.

Ik denk alleen dat je jezelf af moet vragen of je pils wilt maken omdat je brouwen leuk vindt of ga je pils maken om goedkoper uit te zijn. Precies zo met whisky, je kunt maischen in een pan, koelbox of Grainfather. Is het een beter dan het ander? Ik weet het niet. Feit is wel dat gecontroleerd vergisten je resultaat significant verbetert. 

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

ben toch eens curieus wat het allemaal kost . Als ik dit nu al lees ben je al zo een 2500 euro kwijt aan apparatuur alleen en denk niet dat we dan al rond zijn want eens het bier klaar is moet het nog opgeslagen worden in een vat of in flessen en dat zijn er dan heel wat. vraag is wat heeft dan 1 pils gekost los van het feit dat het dan wel veel beter zal smaken. Grts RenéR

 

Die flessen is een bron van zorg wat dat ga ik dus nooit en te nimmer doen. Ik vraag me dus af of je eigenlijk niet gewoon uit die conical fermenter een pilsje kunt tappen en anders moet er een tap komen maar daar gaan we weer....... 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als het bier mislukt kan je er toch altijd nog een goede whiskey van stoken toch? 

 

Ja dat kan. Je hebt dan wel een whisky met hop 😉 Maar die bestaan ook.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Die flessen is een bron van zorg wat dat ga ik dus nooit en te nimmer doen. Ik vraag me dus af of je eigenlijk niet gewoon uit die conical fermenter een pilsje kunt tappen en anders moet er een tap komen maar daar gaan we weer....... 

Je moet je jongbier van het gist afhalen anders krijg je last van autolyse. En dan wil je toch ook koolzuur in je bier/pils?! Dus uit de conical fermenter tappen is geen optie.

Bier in flesjes bottelen daar zag ik ook tegenop maar het valt reuze mee. Wil je het in een keg of vat dan kost het weer wat meer.

Beantwoorden
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

alleen dit al lezen is leuk "whiskey met hop" wie weet nog wel een whiskey die zelf ik interessant vind .... de AA zal blij zijn met mij als nieuw lid 🙂

nu ja denk eigenlijk dat het toch ook mogelijk moet zijn met die huishoudelijke vaten met tapkraan... zo duur zijn ze niet maar dan heb je misschien weer meer vaten nodig. die perfect draft heb je al voor rond de 75 euro. een vat van 6 liter vind je ook wel in occasie . nieuw kost die dacht ik iets van 30 euro

Beantwoorden
Pagina 1 / 5
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?