Meldingen
Alles wissen

Pils maken 2018

Pagina 3 / 5

(@oengabunga)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als ik dit allemaal lees . Moeten er dalik weer lekkere PILSJES op de markt komen Β  πŸ™‚

Β 

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Als ik de chiller heb ga ik me ook wagen aan een ondergister Jack.

Β 

Beantwoorden
(@hobbyman)
Reputable Member

@lummel, wil je pils brouwen of echte lekkere speciaal biertjes? Om een goede pils te brouwen is redelijk lastig en redelijk prijzig. Mij is het nog niet gelukt om een pils te brouwen waar ik tevreden over ben. Een IPA of trippel is in dat opzicht iets eenvoudiger te brouwen. Ik brouw gewoon met kraanwater en een brouwketel op gas, binnekort electrisch op de arsegan easybrew. Wat ik nu gebruik is; een rvs brouwketel, schrootmolen, gewone gisttonnen, mout, hop, puro oxi schoonmaakmiddel waarmee ik alles goed reinig, een paar flessenborstels, een kroonkurkapperaat en kroonkurken (vast iets vergeten maar het meeste wel opgenoemd). Even een snelle rekensom uit t hoofd is dit zo een 500 euros.
En ja, mocht je pils niet naar wens zijn kan je em tot een whisky stoken, maar de invloed van hop blijft prominent aanwezig. En het is ook wel shit in = shit eruit. Ik heb nog niet de beste ervaringen met bier stoken.

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Voor €500- heb je heeeel veeeel maaskantjes,en geen werk,hahaha.gr.??Chris.V.

Β 

Beantwoorden
Topic starter
(@lummel)
Famed Member

Hobbyman, ik wil pils maken en dan wil ik het ook goed doen en zeker niet van kraanwater, daar drink het te teveel voor. we hebben ondertussen allemaal goede redeneren om de overheid niet te vertrouwen qua voedingsmiddelen. Op papier klopt het maar in de praktijk is het schandaal op schandaal. Zou het met kraanwater anders zijn? Bovendien deugen de Grainfather spullen zoals ik dat ervaren heb waarom zou dit anders zijn.Β 

Bovendien heb ik Erik nog.Β 

Maar je hebt een punt. Ik ga me zeker goed inlezen en heb nog geen beeld van de kosten. Want met 30 liter per maand red ik het niet. Zeker niet als ik een tap heb. Denk dat ik er 5000 tot 6000 blikjes Heineken voor kan kopen. Hahahaha bizarre.Β 

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

@Hobbyman: volgens mij wilt Lummel pils brouwen. Het brouwen van bovengistende bieren is veel simpeler dan pils of andere ondergistende bieren. Maar met een CCT zoals de conical fermenter en een bijbehorende chiller (en uiteraard een goede gist) zal het resultaat een stuk beter worden. Mijn bovengistende bieren werden met de conical fermenter waar ik de temperatuur kon regelen (koud water middels een pompje) ook stukken beter.Β 

Ik verbaas me er in het algemeen altijd over dat wanneer iets meer geld kost het altijd vergeleken wordt met de meest goedkope oplossing. Niet iedereen rijdt toch in de goedkoopste auto die je ook van a naar b brengt.Β 

Β 

Beantwoorden
(@oengabunga)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Inderdaad ... Ieder t zijne ... Als ik naar mezelf kijk ben ik een liefhebber van speciaal biertjes ... Bovengistend dus.

Eigenlijk al een hele tijd geen krat PILS meer aangeraakt . ( behalve op feestjes ) Maar wel veel speciaalbiertjes.

Mijn succes met bier maken , zit m voornamelijk in Weizen , en Tripel . Voordeel is dat jje deze op hogere temperatuur moet vergisten . Ideaal voor mij dus ...

Β 

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Jack ik ben ook niet zo van het pils en meer van de tripels en red ales en....

Maar ik vind het straks wel een uitdaging om een goed pils en/of andere ondergisters te brouwen. Je kunt met de conical fermenter en chiller ook een cold crash doen, ook interessant voor bovengisters πŸ™‚

Β 

Beantwoorden
Topic starter
(@lummel)
Famed Member

En daar komt bij dat ik mijn hele leven wel 3 pilsinstallaties heb verknoeit (niet alleen stoken en pogingen tot bier brouwen) maar door te rommelen zodat ik de achteraf de waardeloze zooi weer naar de stort kon brengen. Dubbel pech! Ik had mijn uren effectiever kunnen verkopen.Β 

Β 

De ene is handig en de andere niet. Ik ben het niet.Β 

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Hahaha, ik herken het. Ik ben ook niet zo handig en daarom zo blij met Grainfather spullen.

Β 

Beantwoorden
Topic starter
(@lummel)
Famed Member

Hahaha, juist, Eric gewoon een paar avondjes onder de lantaarnpaal en je hebt het ding er zo staan!Β 

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Gelukkig hoef ik niet meer onder de lantaarnpaal (daar zou waarschijnlijk ook nog geld bij moeten). Ik heb vorig jaar de hele set al gekocht, wacht enkel nog op het afleveren van de chiller πŸ™‚

Β 

Beantwoorden
Topic starter
(@lummel)
Famed Member

Helaas ben nog wel een hoer die 52% van alle verdienste moet afdragen aan mijn pooier. Maar ga mij binnenkort vrij kopen om pils te gaan maken.Β 

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member

De hele bestelling die onderweg is naar mij is inmiddels uitverkocht maar er komt snel meer aan heb ik begrepen. Er is nog 1 chiller vrij van alles dat komende week binnenkomt. Conicals zijn allemaal op. iMake is dinsdag gesloten wegens een grote Stock Taking day, dus ik neem aan dat ze dan direct nieuwe voorraden binnen verwachten. Er gaat heel wat gebeuren op brouwgebied als straks iedereen zijn set compleet heeft! Dat kan wel eens heel leuk gaan worden πŸ™‚

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Goed nieuws Jan!Β 

En ik verwacht ook leuke verslagen van mooie bieren.

Hoop dat ik er wat tijd voor kan vinden.

Β 

Beantwoorden
Pagina 3 / 5
Deel:

Β©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?