Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 33 / 109

Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

dumo, natuurlijk met kraanwater, zoveel water gebruik je in dat kwartier met deze koeler niet.

Mijn Grainfather staat in een ex tweede (omgebouwde) keuken, waar alle water en afvoerleidingen zijn aangepast.

Beantwoorden
Berichten: 108
(@boomer)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik had een wash met 8kg gist en 7k suiket ,
Kwam niet ip gang zonder een boterham , ik stook het in de t500?
En haal 92+ uit 1,5 liter. Daarna een stuk 85 school om vervolgrns de laatste liter Blauw stinkende ethanol te
Maken... raar is het de wash of ?

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Goeiemorgen Patrick,

Je bedoelt waarschijnlijk 8 kg kristalsuiker + 1 zakje gist + water,

Totaal dus 25 liter suikerwash?

Normaal kan er niets verkeerd gaan, mits je de boel met deksel en waterslot afgesloten houdt en laat uitgisten op de temperatuur die op het gistzakje staat.

Beantwoorden
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

8kg gist

😉

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Grappig, ha, ha, ha.

Ik lach me een deuk, zal me strakjes weer uit laten deuken.

Beantwoorden
Berichten: 108
(@boomer)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

🙂 idd de 8kg turbo gist met zo'n 7,5 kilo suiker in de fermentatie ton met waterslot. Was na 7 dagen uitgeprutteld. Overgeheveld na 24 uur in de t500. Normale procedure... maar erg raar als de laatste liter blauw is en stinkt .... temp is rond de 55 tot max 57 graden geweest.

Beantwoorden
Berichten: 108
(@boomer)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Patrick, ik heb hier geen verklaring voor, je kunt evt de jouw bekende leverancier hierover bellen. Ik heb pas nog met precies dezelfde gist mijn stookwijn gemaakt zonder problemen.

P.s. was het totaal 25 liter?

Beantwoorden
Berichten: 108
(@boomer)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

yup gewoon 25 liter - twee dopjes van de anti schuim erin - keramiek stukjes op de bodem .. en ik inverteer de suiker ook met een theelepeltje citroen sap ( 15 minuten suikeroplossing koken ) en ik heb de gist er bij gedaan op 26 graden - het enige wat ik anders heb gedaan is niet de laatste 5 liter water met een douchekop er in gespoten om meer lucht in het mengsel te krijgen voor toevoegen gist en dan zo snel mogelijk deksel er op met waterslot ... tja en omdat hij in de eerste 36 uur niet begon te pruttelen een witte boterham erin gegooid ..

Beantwoorden
Berichten: 108
(@boomer)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

8kg gist

😉

 Jou verpakking is al blauw aan de buitenkant 🙂

Beantwoorden
Berichten: 445
(@raymond)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Deze 8 kilo turbo was bij mij na 7 dagen nog zeker niet klaar, na 14 dagen stond hij nog te pruttelen.

ik kwam met de vino meter toen tot 20% , opbrengst was 3 liter van 92% eerste 100 ML weg gegooit.

ik heb hem wel geklaard met Kieselsol/Chitosan Turbo Klaringsmiddel , en zo min mogelijk gist mee over geheveld. zal het de restanten gist zijn ?? die je mee heb gestookt?

Beantwoorden
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Blue Spirit

Sometimes the spirit may get a slight blue tinge to it. This is usually a sign that you've used too much nutrient in the wash. Mike explains ...

I [previously] replied, saying it was probably due to copper salts coming from acid wash. I WAS WRONG!!!!

In fact, I've learned that it is just the opposite! Acid washes do not corrode the condenser (unless, perhaps, they've been allowed to sit far to long and have gone acetic), but neutral to alkaline ones DO. Heating an ALKALINE wash, particularly one with lots of nitrogen-containing compounds that have been put in as nutrients, liberates ammonia, which corrodes the heck out of reflux coils and dyes the distillate a distinct greenish blue.

The Upshot: if the WASH is turning blue, it's probably due to acid wash corroding a copper sheathed element or a copper boiler, but if the collected DISTILLATE is blue, (and probably ammoniacal, but not always), the wash should be acidified!

Turbos contain a lot of nitrogen-containing compounds, and at neutral to high pH, these can liberate free ammonia. At low pH, they are bound up with the acid as salts, and do not liberate ammonia. So, by adding nutrients to an already nutrient rich turbo, you can inadvertently push the mix over the line and get ammonia with your distillate.

http://homedistiller.org/distill/dtw/blue  

 

 

Je start water zal vrij hoge pH hebben, meer citroenzuur toevoegen 😉

Beantwoorden
Berichten: 97
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik ben benieuwd of hier iemand wel eens een ventilator heeft gebruikt om de t500 extra te koelen.

Waarom zul je denken.Ik bedacht me (aangezien geen temp regelaar)hoe houdt je hem langer rond het punt dat je de mooiste alcohol er uit komt.Bij mijn laatste stook stond er door het warme weer een ventilator in de kamer en bedacht deze te gebruiken op het moment dat de voorloop eindigt.Kwam er achter dat ik de temp (na afstelling water) kon regelen met de ventilator.Zo vertraagde het proces en kwam er (200ml voorloop en 3.8l) supermooie en schone alcohol uit van 94%...niet verkeerd daar ik voorheen 88/90 had.Moet er bij zeggen dat de sugerwash geklaard was met een plooifilter en op jullie aanraden hem ook zeker een week langer had laten klaren zonder middeltje.De ketel is aangegaan om 21.30 en druppelde (weliswaar heel rustig) om 04.30 uur nog steeds en dit terwijl ik alles precies zoals de keren daarvoor had gedaan en toen een stuk sneller klaar was.De temperatuur is continu rond de 55 graden geweest.

Nu vraag ik me af of jullie hier mee bekend zijn of dat ik iets leuks heb ontdekt.Dit was overigens met de kolom en ik zal komend weekend kijken hoe de copperdome hier op reageert als ik de whiskymout ga stoken.

Beantwoorden
Berichten: 6770
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zet het ook even hier.

Er komen volgende week vrijdag 5 stuks T500 boiler + RVS Reflux binnen met UK stekker.

Hiervoor kun je zelf een convertertje kopen of eventueel een EU stekker er op zetten.

Bestellen kan via deze link.  https://www.stookwinkel.nl/product/t500-boiler-en-refluxkolom-uk-stekker/

Er komen er dus maar 5, en op = op.

De levertijd voor de modellen met EU stekker is nog steeds niet met zekerheid te zeggen. Maar als je haast hebt is dit je kans 🙂

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Zit er een beveiliging op de t500 als fles waar de alcohol wordt opgevangen vol is? Ik zag namelijk net dat ik vergeten was hem om te wisselen, niet erg gaat gewoon de gootsteen in, zonde natuurlijk wel, maar de temperatuur van het koelwater  stond op 30 graden dus er kwam geen alcohol meer uit, na het verhangen van de slang in een nieuwe fles was deze binnen een minuut weer op 55 graden en de alcohol liep weer. 

 

Toeval of heeft een ander dat ook meegemaakt? 

 

Beantwoorden
Pagina 33 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?