Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 63 / 109

Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik haalde dit reeds aan in een ander topic : meer reflux - minder smaak - hoger alcoholpercentage in je destillaat.  Dit in tegenstelling tot een potstill : minder reflux - meer smaak - lager alcoholpercentage.

De T500 (boiler + buiscondenser) heeft tot doel een neutrale alcohol te maken met een abv van 90+.  Hoe bereikt de T500 zijn doel ?  Door zoveel mogelijk reflux te creëren.  Veel reflux betekent het veelvuldig terug neerslaan van (alcohol)dampen waardoor ongewenste stoffen (waaronder jammer genoeg ook smaak en geur) niet in je uiteindelijke destillaat komen.  Het resultaat is een neutrale alcohol waar er geen verschil is tussen heads, hearts en tails, met andere woorden je hoeft in principe geen cuts te maken.

Het doel van de reflux van de T500 is dus identiek hetzelfde als de reflux van Franzmaster/aabratek of andere aanverwante toestellen.  En net zoals die toestellen haalt de T500 alle 'rotzooi' uit het destillaat.

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

Beter zou ik het niet kunnen verwoorden 🙂

Beantwoorden
Berichten: 97
(@suzevoke)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Maar bij die Poolse reflux systemen met bijvoorbeeld LM/OLM worden lager kokende stoffen boven in de kolom opgevangen en afgevoerd.  Terwijl het meer zuivere hart op een lagen nivo wordt afgetapt. Dat brengt mij in de war. Dus bv bij de T500 : de heads-stoffen condenseren vlugger en geraken niet boven?  Ligt het dan aan het soort reflux kolom dat het anders werkt?

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Bij de meer geavanceerde apparatuur kun je op die manier bepalen welke stoffen en dus ook smaken je wel in je distilaaat wilt hebben, dat kan met de T500 reflux dus niet.

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dit snap ik niet.  Bij een liquid management systeem wordt de reflux toch gecontroleerd door een hoeveelheid gecondenseerde alcohol terug te laten lopen in de ketel  (door overloop van de opvangplaat).  De meeste LM systemen hebben 1 aftappunt.  Ik wil best geloven dat er systemen zijn die meerdere aftappunten hebben, maar systemen die het onderscheid maken tussen heads en hearts ?  

Beantwoorden
Berichten: 97
(@suzevoke)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik zie geen foto's en het gaat hier grotendeels ook over LM in combinatie met VM (Vapour management).

Hoewel het zonder afbeeldingen moeilijk te visualiseren is voor mij, heb ik toch dit eens doorgelezen.  Blijkbaar gaat dit niet over een bestaand systeem maar om een 'idee'.  Het artikel dateert van 2014 en ik weet niet of dit idee ooit in productie is gebracht.  Ik heb gepoogd wat verder te zoeken op dit principe en niks gevonden.

Het lijkt mij alvast heel arbeidsintensief.  Aftappunten simultaan/afzonderlijk openen of sluiten, temperatuuropvolging, etc ....  Maar ik zie hier nog steeds geen 'bewijs' dat een ketel/kolom het verschil kan maken tussen heads en hearts.

Beantwoorden
Berichten: 193
(@stokerke)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hey iedereen een vraagje ,hoeveel alcohol halen jullie gemiddeld uit een suikerwash van 25 liter aan 18° abv ?Ik stook nu met een zelfbouwcondenser 2 tot 3 liter  alcohol aan 89° tot 91 ° abv Dit is heel wat minder dacht ik dan de T500

Groeten

 

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Met mijn T500 25 liter wash Double snake 48 met 7 kg suiker laat ik een week staan gisten en nog een week klaren haal ik 4.5 liter 92 a 93%, kijk maar op pagina 9 staan de foto's 🙂

 

 

Beantwoorden
Berichten: 97
(@suzevoke)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

In deze LM/OVM met booster worden volgens mij toch de heads (langzaam duppelende LM), hearts (OVM) en tails in de booster apart ingezameld. 

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik haal 91° à 93° met de T500.  

Beantwoorden
Berichten: 193
(@stokerke)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

bedankt heren ja dacht het wel dat is het dubbel van wat ik haal ,zal er misschien toch nog wel van komen denk ik om een condenser te kopen .De boiler heb ik al nog een beetje sparen tot januari grr

Mercikes

 

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb het filmpje bekeken (de auteur mocht wel eventjes uitzoomen).  Voor zover ik  het begrijp wordt er bovenaan enkel een LM gehanteerd om de hoeveelheid reflux te regelen.  Voor de rest wordt met deze opgevangen alcohol niks gedaan. De uiteindelijke alcohol verkrijgt men door VM (en condensatie via liebig koeler).  Uiteindelijk zie ik hier een systeem waar je twee variabelen moet gaan beheersen voor een stabiele distillatie.  Enerzijds aftapdebiet van het LM gedeelte en anderzijds temperatuurmanagement voor het VM gedeelte.  Ik zoek nog steeds de logica waarin men zegt dat heads gescheiden worden van hearts.  Bij het aftappen bovenaan de kolom zal weliswaar je eerste condens zitten en bijgevolg ook de 'heads', maar na een half uur distilleren zijn deze heads al lang weg maar toch blijf je bovenaan aftappen om de nodige reflux te creëren.  Een verlies van alcohol mijn inziens.

Ik blijf me eventjes verder inlezen in dit concept maar blijkbaar is men enkel in het oostblok enthousiast over een LM/OVM.  Ik persoonlijk zie er de meerwaarde niet van in.

Beantwoorden
Berichten: 53
(@nl1bzw)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

In het boekje staat dat de T500 geen tails heeft. Toch vind ik de smaak aan het eind (1 druppel per seconde) niet lekker meer. Het begint dan erg bitter te smaken. Ervaren jullie dit ook?

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Volgens de fabrikant is de T500 "amazing" de enigste kolom waar alles perfect uitkomt, ze kunnen zo op teleshopping...

Je moet net als bij alle andere distillers "cuts" maken, wat er in het begin uitkomt is smerig en op het einde ook.

Beantwoorden
Pagina 63 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?