Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 65 / 109

Berichten: 265
(@markb)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Wat fijn is aan die t500 met boiler dat er precies 1 gistemmer van 25 liter in gaat. 5 liter lijkt me heel klein.

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik denk niet dat je hem zo vol mag doen, ik heb ergens gelezen dat je in een 25L boiler max 20L ofzo mag doen

Β 

Beantwoorden
Berichten: 265
(@markb)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Er kan zelfs iets meer dan 25 liter in dus dat gaat echt prima hoor.

Β 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

In een T500 mag je 25 liter doen, de werkelijke inhoud is meer dan 25 liter πŸ˜‰

Β 

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als je met koperen helm stookt zalΒ  (voor mij) het minimum van 10l (is dit begin- of eindvolume eigenlijk?) voor de tweede stook wat veel zijn.

De 5l heeft ook een 2000W element dus het zal vrij vlot gaan, ook als je tussendoor moet spoelen en opnieuw vullen.
En voor een relatief klein bedrag koop je de grote boiler erbij en die past dan, dat is dan een kleine investering om op te schalen.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 265
(@markb)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je kan je tweede stook toch net zoveel aanlengen tot je op 10 liter zit?

Β 

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik neig nu naar een T500 met reflux kolom (ik heb begrepen dat je deze voor een stripping run als de kolom leeg haalt) en een klein alembiekje (3 l bv). Dan zou ik alles kunnen doen wat ik wil:

Neutrale alcohol maken en op kleine schaal bv whisky of eau de vie maken en de stripping run in een keer op de T500.

Nog maar eens goed bedenken wat ik ga doen of dat ik het gewoon bij bier houd.

Iemand ervaringen met deze leverancier?

https://www.coppermasters.com/prod_details.php?iProdId=27 De prijzen lijken schappelijk.

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Kan je dan niet beter de T500 nemen en dan daarvoor de pot still kop bijbestellen? dan kan je alles maken wat je wilt.
Ik zelf ga mijn alambiek gebruiken voor wiskeys, palinka, rum etc. En de T500 voor vodka's, gins, genevers en likeuren te maken.
Ik snap uw logica wel niet echt waarom je een 1L alambiek zou kopen. Je alcohol % erin mag nooit meer dan 40% zijn, dus kan je maar max uit 1 stook 400 ml alcohol halen. En dit is puur in theorie. Je zal heel veel tijd investeren voor 1 stook en er zo goed als niks van overhouden. Ik zou voor alembiek nooit kleiner gaan 10L . Dan heb je tenminste een opbrengst voor een paar flessen te vullen.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik zou gaan voor een 3l (of 5 l)Β  alambiek.
Ik heb het idee dat 10l startmateriaal voor de spirit run teveel drank oplevert voor ons gebruik (of te weinig variatie). Of ik moet heel sterk verdunnen voor de spirit run (terug naar 10% of nog minder) en dat lijkt me ook wat vreemd.

Dan zou ik met de T500 een stripping run kunnen doen (kolom zonder pakking en de spirit run in de alambiek.
Voor neutrale alcohol gewoon de T500. Als je dan teveel hebt is het geen probleem, de alcohol zal niet snel bederven

Als dit iedereen heel raar in de oren klinkt moet ik misschien toch wat anders overwegen.

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Het is niet zo dat als je 1L verstookt van 40% dat je effectief 400ml alcohol gaat hebben. De hearts ( die het belangrijkste zijn ) zal dan misschien maar 100ml zijn ofzo.
De 1nige reden dat ik een 5L alambiek zou nemen is eerder om met smaken te kunnen experimenteren en dan nog zou ik eerder een 10L nemen. Ik weet niet ofdat er iemand hier op het forum eigenlijk een 5L gebruikt.
Misschien kan de persoon van stookwinkel wat meer toelichten?

Β 

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zijn de hearts maar 25% van de alcohol na een stripping run?

Dat lijkt me echt weinig.

Experimenteer hoeveelheden zijn wel de hoeveelheden waar ik aan denk.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

op 1 liter van 40% alcohol = 400ml alcohol aan 100%
daar 100ml van is = 25% heads.
Je stookt ook nooit al je alcohol eruit. Ik stop meestal van zodra het alcohol %Β  dat er uit komt onder de 45% zakt.
Note: Deze berekening is 1 naar mijn ervaring van mijn vorige stook en is ballpark.
Valt te gebruiken ter illustratie dat de yield niet zoveel is van 5L, vandaar dat veel mensen 10L+ nemen.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dit soort weetjes is precies de reden waarom ik met m'n vragen naar een forum kom.

Bedankt dat je mijn aannames even recht zet!
De T500 met koperen hoed lijkt dan inderdaad wat realistischer te worden.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Om je een recent voorbeeld te geven, uit mijn vorige 25L stookwijn gemaakt van pruimen heb ik als eindproduct 4 flessen van 700ml palinka gehaald van 46% en 1L palinka van 53% . Dit was uit een stookwijn 25L aan 16%

Β 

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

En met de 25L kan je altijd een goede hoeveelheid verstoken, wil je minder dan vul je em maar voor de helft. πŸ™‚

Beantwoorden
Pagina 65 / 109
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?