Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 68 / 109

Berichten: 30
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dus, gister de t500 Reflux binnen gebrenen. Deze gaat bovenop een grainfather. Los van de eigen stook verhalen, ik krijg soms een fust bier toegespeeld dat ik kan verstoken.

Nu ben ik een dag bezig geweest, maar krijg er nog geen druppel uit. De temp meter op de reflux krijg ik met moeite boven de 35 graden.

Het bier heeft 6% alcohol en kook nu al bijna op 95 graden en nog komt er geen druppel tevoorschijn.

Zelfs met mijn oude koperen ketel had ik meer effect.

Tips/Tricks?

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Het bier moet koken op 100 graden, boiler moet voluit gaan.

Koeling tussen 55-65 graden, dus koeling minder maken.

Beantwoorden
Berichten: 30
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

knal ik het nog even omhoog (slapen? och...)

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Slapen ? Ik zou mij er niet over opstoken....

De koeling is echt maar een piepklein straaltje, heel anders dan bij een pot still.

Beantwoorden
Berichten: 97
(@suzevoke)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Als het bier kookt op 100 graden is het geen bier, maar water. 

 

Beantwoorden
Berichten: 30
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik denk dat hem het er in zit dat ik de instelling op 100 zet, wil niet zeggen dat het op 100 kookt. ik zit nu te schommelen tussen 95/96 en kom niet hoger. maar houd het wel mooi op temp nu. resultaat wat er uitdruppelt is 90%

koeling alleen nog even goed afstellen...schommelt nog wat

 

Beantwoorden
Berichten: 97
(@suzevoke)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Begrijp ik goed dat je de instelling op temperatuur zet?   Ik dacht dat je voor stoken hem op vermogen moest zetten.  Ik heb zelf geen grainfather ofzo maar weet wel dat stoken met een thermostaatregeling niet werkt.  

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Carlos, kun je de thermostaat niet gewoon uitschakelen ?, de T500 boiler staat ook gewoon voluit, er heeft geen thermostaat...

Beantwoorden
Berichten: 30
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik kan de thermostaat op 100 zetten, zelfde resultaat. Volgens mij kan ik de thermostaat niet uitzetten. De grainfather is eigenijk bedoeld om te maischen/bier brouwen. Dat werkt juist heel fijn met thermostaat

 

Beantwoorden
Berichten: 97
(@suzevoke)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb wel ergens gelezen op dit forum dat je de grainfather kunt instellen, op regelen met vermogen.  Morgen allicht meer ervaringsdeskundigen op dit forum. 

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt, dat staat natuurlijk niet in het T500 topic maar in het Grainfather topic.

 

Uit de manual (pagina 3)

 

FOR USE WITH THE GRAINFATHER CONNECT ALL IN ONE BREWING SYSTEM
The Copper Dome and Alembic Condenser can be attached to the Grainfather to turn it from a brewing unit to a distilling unit. The Grainfather Connect Control Box (included with the Grainfather) has a ‘Power Control Mode’ where you can specify the power output rather than specifying the target temperature. To enter (or exit) power control mode, hold the heat button for 6 seconds (there is also be an option to enter this mode from the mobile device app). Once power control mode is active, the LCD screen will change to only display the current temperature and power output. You can use the up/down buttons to change the power output in 5% increments.
The benefit of this for distilling is that you can lower the power output to slow down the speed at which the distilled spirits comes out. This is desirable during the spirit run when you are making cuts to separate the heads and tails from the hearts. You should make your cuts at specific output temperatures (or ABV) which changes constantly, but if you slow down how fast the spirit comes out you have more time to take the measurements and make your cuts at the right time.

 

Beantwoorden
Berichten: 30
(@carlos)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

top! gevonden ook 🙂

vanavond maar weer eens naar kijken 🙂

 

Beantwoorden
Berichten: 31
(@groentje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Met de T500 kolomdistilleerder stook je in 1 run alcohol van 94% 8 Is het zinvol deze alcohol terug te verdunnen en een 2de maal te distilleren?

 

Beantwoorden
Berichten: 87
(@patrik)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Voila als alles juist is ga ik  binnen een aantal dagen een trotse bezitter zijn van de T500.

kan ik daar mee gaan experimenteren  na mijn kleine koperen alambiek 😀

 

 

Beantwoorden
Berichten: 10
 Sal
(@sal)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

@Skoldt: bedankt voor de duidelijke uitleg 😉

 

Beantwoorden
Pagina 68 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?