Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 86 / 109

Berichten: 111
(@soepkoppe)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dit is perfect William,zeer informatieve bijdrage.Ik twijvel of er bij mij koper in zit volgens mij alleen rvs.Maar dit kan goed met soda worden gereinigd.

Dank je voor je bijdrage gr Soekoppe.

Beantwoorden
Berichten: 107
(@jeroendv)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Vandaag voor de eerste keer met de T500 gestookt.

150ml voorloop genomen en dan mooi laten druppelen. Ik had steeds 91 a 92%, zeer tevreden dus voorlopig! In het begin wel wat liggen sukkelen om op temperatuur te houden maar eenmaal goed ingesteld moest ik bijna niets bijregelen.

Na het stoken heb ik de ketel afgezet en het water nog wat laten circuleren zodat alles mooi afgekoeld was, daarna heb ik de condenser van de ketel genomen en omgekeerd volgegoten met water en goed geschud om toch wat te reinigen. Wat mij opviel is dat er water uit de bovenkant begon te druppen, is dat normaal? Dat wil dan toch ook zeggen dat het geheel niet goed afgesloten is en er alcoholdampen kunnen ontsnappen?

Misschien toch maar eens de kruis vijsjes losdraaien en zien wat het binnenin is, misschien zitten daar dichtingen in ofzo?

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Niets aan doen, dit hoort zo, echt waar. Niet open maken en afdichten. Op de site van de fabrikant staat uitgelegt waarom er geen damp ontsnapt en waarom het zo belangrijk is dat het open is in geval van overdruk. De T500 is echt perfect voor zijn doel, ga er niet aan sleutelen ?

Beantwoorden
Berichten: 107
(@jeroendv)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Niets aan doen, dit hoort zo, echt waar. Niet open maken en afdichten. Op de site van de fabrikant staat uitgelegt waarom er geen damp ontsnapt en waarom het zo belangrijk is dat het open is in geval van overdruk. De T500 is echt perfect voor zijn doel, ga er niet aan sleutelen ?

Thx, al goed dat ik eerst eens info ging vragen 😀

Nog een vraagje: is de parrot een goed idee of niet op de condenser? Ik zou na de voorloop de parrot er ook even afhalen om leeg te gieten zodat ik alle voorloop zeker weg heb. Ik zou dit willen nemen om mijn alcoholgehalte continu in de gaten te houden en zodat ik kan zien wanneer de naloop begint. Onder 40% ga ik normaal niet.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hey Jeroen, zolang je met de refluxkolom stookt heb je hem niet nodig. Er is geen naloop en je percentage is van begin tot het eind 92%.

Als je hem gebruik in potstill mode, dus om smaak mee te distilleren dan kan het zeker een handig stuk gereedschap zijn.

Beantwoorden
Berichten: 76
(@vodkaman)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hallo ik heb een T500 in gebruik dat ding werkt perfect alhoewel de temperatuur met de koeling wat lastiger te regelen is. Wel heb ik ontdekt dat als ik de water uitloopslang in de wasbak laat uitlopen en de wasbak helemaal laat vollopen en dus het koelwater via de overloop wegloopt dat de temperatuur al een stuk beter te regelen is. Wellicht komt dat doordat het koelwater in de spoelbak net dat beetje tegendruk geeft waardoor de waterflow net iets stabieler is. Echter overweeg ik ook een waterflow regelaar aan te schaffen of zelf te maken.

Nu mijn vraag heb op een Amerikaanse site gezien dat ze de kolom ook gebruikten om smaak mee over te hevelen. Originele pakking eruit. De koperen pakking weer terug erin en dan de kolom tot ongeveer een derde vullen met knikkers. Je zou dan voldoende smaak mee kunnen overhevelen en er zou toch nog sprake zijn van enige reflux waardoor je alcohol percentage ook acceptabel zou zijn. Heeft iemand daar enige ervaring mee ? Dat filmpje heb ik trouwens gezien op Barley and Hops Brewing.

Beantwoorden
Berichten: 1
(@pvg007)
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hallo Allen,

Ik ben totaal nieuw in dit wereldje van stoken en wil met deze hobby beginnen om whiskey, sambucca,... (kortom sterkere dranken) te maken voor eigen gebruik.

Dus geen grote hoeveelheid liters.

Ik heb ik al een beetje gelezen over de T500 en andere koperen alambieken.

Wat is voor mij nu de beste aankoop?

T500 met koperen dome of condensor (wat is verschil)

of

Een koperen alambiek (bvb zie foto)

Kortom, waar zal ik het meeste plezier aan beleven?

 

Alvast dank!

Beantwoorden
Berichten: 76
(@vodkaman)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Wil je neutrale alcohol maken voor bijvoorbeeld likeuren zoals Limoncello Dropshot of weet ik wat de T500. Voor een whiskey of andere dranken waar je geen neutrale alcohol wilt maar ook smaak die in de mash zit mee overhevelen de alambiek. Dus in feite heb je ze beide nodig wil je goed in staat zijn om alles te maken.

Of T500 met kolom en extra koperen alambiek met liebig koeler plus extra vermogens regelaar samen dan ben je ook in staat om alles te maken.

Beantwoorden
Berichten: 10
(@karel)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hallo, ik ben nieuw op dit forum maar heb al meerdere jaren ervaring in het stoken en distilleren. Aangezien mijn installaties nogal groot en moeilijk zijn voor kleinere hoeveelheden bestelde ik de T500 alambiek wat me ideaal lijkt voor het maken van gin, jenever enz.
Mijn vraag is nu of de "copper reflex condenser" op de dome van mijn T500 past. Ik kan die nog apart bestellen en dat lijkt mij ook wel een handige tool om een kleinere hoeveelheid alcohol te distilleren!
Ik hoop dat dit kan en zal niet nalaten om mijn ervaring te delen op het forum.

Beantwoorden
Berichten: 10
(@karel)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Oeps, houtje, het is niet "copper reflex condensor" maar "copper kolom" want de condensor zit natuurlijk al bij de T500 alambiek ...

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De refluxkolom past op de dome 😉

Beantwoorden
Obelix
Berichten: 22
(@obelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem, de temperatuur is erg moeilijk te regelen met het originele naaldkraantje wat met de T500 geleverd is.

Heeft iemand ervaring met de 'Waterflow regulator' van de Stookwinkel? Dit lijkt mij in theorie een betere oplossing maar dan moet het naaldkraantje wat hier in zit wel beter regelbaar zijn.

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb er enen ik heb hem nog niet gebruikt, de waterflow regelaar moet volgens mij goed werken als je van de waterleiding water neemt, omdat dat niet meer is als een vlotter bakje met een pompje erin, dan hang je niet af van het drukverschil op de waterleiding, bij mij omdat ik met n'en eigen hydrofoor instalatie zit liep dat drukverschil op tot 3 bar. ( de pomp springt op bij 2,5  - 3 bar en springt af op 5,5 bar) 

 

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

tegen dat ik de waterflow regelaar had ( was niet op stock), had ik ondertussen een koelvat geïnstalleerd van 300 liter met een dompelpomp, ik had tussen de pomp en mijn keteltjes en Y gezet met een bol kraantje en ik geef terugloop naar mijn vat zodat ik het kraantje van mijnen T 500 reflux verder kan openzetten en zo gemakkelijker af te regelen is.

Ik regel eigenlijk nu mijne reflux temp met twee kraantjes, Volgens mij ga je dat effect ook hebben met de waterkraan en de waterflow regelaar omdat je dan de leiding druk niet op uw naaldkraantje krijgt.

grts.

Beantwoorden
Berichten: 107
(@jeroendv)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Heeft iemand ervaring met de ‘Waterflow regulator’ van de Stookwinkel?

Ik ben hier zeer tevreden over, ik stel hem in na de voorloop en ik moet er niet meer naar kijken tot ik klaar ben met stoken. Het meegeleverde naaldje moest ik steeds bijregelen, met de waterflow regelaar is het goed zetten en afblijven.

Beantwoorden
Pagina 86 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?