Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 87 / 109

Berichten: 20
(@ruler)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Is er al iemand die de T500 gebruikt in combinatie met de brewmonk?

is hier een passend deksel voor? 

Zo gouw opgemeten is d buitendiameter van de ketel 36 cm

Beantwoorden
Berichten: 1
(@jille)
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hallo!
Ik heb een probleem met de t500 reflux als ik botanicals gebruik. Ik heb het geprobeerd met een zak en met de botanical basket.
In beide gevallen volg ik hetzelfde proces als normaal.
Op het moment dat alles op temperatuur is, komt er heel weinig alcohol tot geen alcohol uit. De kolom wordt super heet en vervolgens klimt de temperatuur en komt er af en toe veel vloeistof uit van ongeveer 65%.
Heeft dit iets met verstopping te maken?
Je zou zeggen dat de basket die ervoor gemaakt is, niet voor complicaties zou moeten zorgen.

Dank en groet

Jille

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De basket is er voor ontworpen maar wanneer je deze helemaal volstopt kan er geen of te weinig damp meer langs. Droge botanicals nemen vocht op en zetten uit.

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je kan ook je wat inoxen ringen uit je kolom halen en die mengen tussen je botanicals zodat je goede flow hebt.

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Als je een verstopping krijgt door die basket kan de ketel wel eens uit elkaar knallen..

Zorg dat je minstens een drukbeveiliging op je boiler maakt voor dat je zoiets doet...

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Vorige week de T500 van Still Spirits aangekocht en 2 dagen later aan huis toegeleverd gekregen (bedankt voor de perfecte afhandeling en de leuke goodie, Jan!). Vrijdagavond het toestel ingewiijd en een sugarwash afgestookt, zaterdagmiddag een all feints run met resterende alco van minder kwaliteit. Ik stond versteld hoe eenvoudig en gemakkelijk dit toestel circa perfect neutrale alcohol van 93% produceert. Effe het juiste debiet instellen van de waterflow regulator en de komende 3u druppelt het magische vuurwater eruit. Ik had nooit gedacht dat stoken zo simpel kon zijn. Het toestel in bedrijf is fascinerend en snort gelijk een perfect afgestelde motor. Daarentegen is het ook vreselijk saai en mis ik het continu tweaken,  de instabiliteit van mijn goedkoop chinees stookketeltje en de hulpmiddelen/zoektocht om toch tot een van middelmatige kwaliteit eindprodukt te komen. 

Doel van de aankoop van de T500 was dan ook het verkrijgen van zuivere alcohol om nadien verder te verwerken in likeuren of andere spirits die opnieuw destillatie nodig hebben mbv mijn chinese stookketel, zoals gin, jenever, absint,.....

Daarenboven heb ik nu meer tijd om mij te verdiepen in de wereld van gisten en wil ik tegen het einde van het jaar een lekkere maïs moonshine/Bourbon brouwen. Bedoeling is nog zelf een alambiekhelm te maken + condensor .....nog een leuk projectje 🙂

Al bij al supercontent van de aankoop en onder de indruk van de kwaliteit en gebruiksgemak. Missie geslaagd!

Beantwoorden
Berichten: 132
(@ronnor)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

na een poosje stoken met eigen ketel nu maar een t500 besteld 🙂 kan niet wachten 🙂 🙂

Beantwoorden
Berichten: 6770
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Daar ga je heel veel plezier van hebben! ?

Beantwoorden
Berichten: 132
(@ronnor)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dat denk en hoop ik wel Jan ? Ik heb er laatst mijn oude hobby voor verlaten....25 jaar vogels...van postduif tot tropische vogels wildzang en kanaries....vind het leuk en uitermate interessant 

Beantwoorden
Berichten: 6770
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als alles goed gaat heb je hem morgen in huis 😉

Het is een totaal andere hobby. Ik vind vogels ook erg gaaf overigens. Nooit iets mee gedaan op spreekbeurten voor de kinderen maken na dan haha.

Beantwoorden
Berichten: 132
(@ronnor)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik zag het al via de mail, TOP en kan niet wachten, kan ik eindelijk wat meer experimenteren want dat schiet niet echt op met een 10 liter keteltje waar je ook nog 2x voor moet stoken om aan de 85% te komen. Het zal aan mij liggen maar was dan toch bijna 2 middagen bezig om een litertje van 85% bij elkaar te krijgen.

Beantwoorden
Berichten: 6770
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Nou dan gaat er nu een wereld voor je open en blijft er een hoop tijd over voor andere dingen.

Staat er al wat te vergisten?

Een emmer van 25 liter met Turbo en 8 kilo suiker levert je ongeveer 4,5 liter van minimaal 92% op. Dit duurt tussen de 4 en 5 uur, dus 1 middag inplaats van 2 🙂

Beantwoorden
Berichten: 132
(@ronnor)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

er staat zeker wat te vergisten 25 ltr….heb inmiddels 2 gisttonnen dus dat gaat goedkomen. Doe nu langzame gisting, suiker, tomatenpuree en natte bakkersgist, duur een 3 weken.

Met turbo gist geen ervaring nog.....jammer anders had ik dat even meegenomen bij je ...nou ja wat in het vat zit verzuurt niet 🙂

Beantwoorden
Berichten: 132
(@ronnor)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hij is binnen ??

 

is het nodig hem eerst uit te koken of is dat niet nodig?  En zoha met liter of 6 of vol?

nu wachten tot ton is uitgegist 

Beantwoorden
Berichten: 132
(@ronnor)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ben dit toic nog aan het doorlezen en zie dat uitkoken niet kan ?

Beantwoorden
Pagina 87 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?