Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 92 / 109

Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zelf heb ik dit probleem niet maar is het niet beter om je garantie aan te spreken? Als ik goed begrepen had zit er een opening in de zwarte beugel dat als overdrukventiel werkt. Ik hoop dat deze nu niet dichtgeknepen is door het opspannen.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De kap bovenop de kolom werkt als overduk ventiel, niet het gedeelte waar wezze het over heeft. 

Beantwoorden
Berichten: 141
(@dutchgold)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik heb inderdaad ook een vermogensregelaar en gebruik nu de bronpomp voor koelwater, of ik dan 5kub of 5 liter per uur gebruik is dan even duur. Op zich werkt dit wel maar zou toch graag een extra koeler willen

 

Beantwoorden
Berichten: 141
(@dutchgold)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik kreeg laatst deze foto door gestuurd. Hij stond gewoon af te koelen zoals die hier bij staat met de uitgang open en koeler uit. Uit voorzorg maatregelingen haal ik nu mijn deksel er gelijk af.  Iemand dit ooit eerder mee gemaakt sweat_smile

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Haha ja die foto heb ik eerder gezien. Onbegrijpelijk. Als hij echt geimplodeerd is moet er dus een extreme verstopping zitten. Dat kan bijna niet.

Laatst had ik wel iemand die een dergelijke Grainfather had, maar hij gaf gewoon toe dat die in de garage stond en er per ongeluk met de auto tegenaan geparkeerd had.

Beantwoorden
Berichten: 141
(@dutchgold)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Het kan zijn dat ik deze foto een keer in deventer heb laten zien. Theoretische gezien kun je meer dan genoeg (onder)druk opbouwen om hem zo te laten imploderen maar dan moet hij wel echt helemaal verstopt zitten 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

En dan had hij tijdens de stook ook moeten opbollen en was er gecontateerd dat er geen distillaat uitkwam. 

Volgens mij heb jij inderdaad de foto aan mij laten zien ?

Beantwoorden
Berichten: 9
(@rotterdammer)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb een simpele oplossing voor het naaldkraantje van de T500, gewoon een houten latje van een cm of 30, gaatje erin, bij het begin/ een uiteinde, ter grootte van het draaiknopje en voila. 1 mm aan het knopje is 10 cm draaien aan het uiteinde.

Zeer makkelijk af te stellen. T500 aanzetten, na 50 min je temp checken, tussen de 55 en 60 graden blijven en je voorloop (ik doe 100 ml) weggooien, daarna rond de 60 graden afstoken.

Mijn turbogist zet ik weg met 7 kilo suiker, geen 8 of 9, laat het anderhalve week staan, en hevel dan nog enkele malen over... totaal 2 weken, niks klaarmiddel of andere zooi en helder als een mooie bouillon! 93% zonder geur of kleur fijne shine.

Kind kan de wash doen 😉

 

Beantwoorden
Berichten: 292
(@erikjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi, ik ben nieuw hier en ik zit erover na te denken om ook te gaan stoken, vooral whisky en likeuren. De t500 lijkt me er perfect voor. Alleen met de koperen helm is het zeker niet mogelijk om neutrale alcohol te stoken of vergis ik me hierin?

En is er ook een manier om het vermogen te verlagen zodat je whiskey niet op vol vermogen stookt?

Alvast bedankt ???

Beantwoorden
Berichten: 189
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Zelf ben ik nog maar onlangs met deze hobby begonnen en ik kan je dit forum allerwarmst aanbevelen! Ik heb bij Jan een T500 met reflux en met een koperen dome gekocht, en alle bijhorende gerief. Hij heeft alles wat je nodig hebt om te beginnen.

Neutrale alcohol vereist de reflux boven op de T500, werkt super. Ik heb intussen een onvoorstelbaar lekkere frambozenschnaps gestookt met de alambiek, maar ik heb er wel een 4000W dimmer op gezet anders stookt die te hard. Vol vermogen tot de temperatuur is waar je hem wilt en vanaf dan aan +/-30% vermogen zodat het er druppel na druppel uit komt.

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Voor whiskey kun je het beste een alambiek  / potstill gebruiken .  Bij een whiskey of soortegelijke drank heb je zoveel mogelijk aroma overdracht nodig .

Dat betekent ook dat de stookwijn / mash rauw met zoveel mogelijk smaakstoffen in ketel zou moeten .

De T500 is minder geschikt voor niet heldere stookwijnen .

 

Om grote variatie te hebben in diverse producten ben je aangewezen op meerdere type ketels of mogelijke universele meerdere ombouw delen 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

hallo allen 

ik heb een T500 met reflux en copperdome en heb er al 2000l fruit en suikermash mee gestookt en is een prima apparaat en loopt op dit moment weer !!!! is een echte aanrader !!! ok een zelf gemaakte koper apparaat is mss beter maar ik ben zo geen handige man dus ????

gr erik

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De bolier van de T500 kun je niet regelen. Voor de T500 reflux waar je alleen zuivere alcohol mee stookt is dat prima. Maar gebruik je de dome om stookwijn over te halen waarvan je juist wel smaak wilt meenemen naar je distillaat dan is het noodzakelijk dat je het vermogen van de boiler kunt regelen.

Er zijn vermogensregelaars in omloop, voorbeelden hiervan zijn wel te vinden op het forum. Maar meest ideaal is een Grainfather waar de Dome ook weer op past. De Grainfather kun je sturen in vermogen en  je kunt er nog mee maischen ook. Als je toch whisky wilt gaan maken....! En de refluxcondensor past ook weer op de Grainfather. Het is wel even een uitgave maar dan kun je wel meteen alle kanten op. Oh ja, je kunt er natuurlijk ook nog bier mee brouwen ?

Als je eens kennis wilt maken met stokers, dan ben je zaterdag ook welkom op de grote Stookforum BBQ! 

Beantwoorden
Berichten: 292
(@erikjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Dank voor de uitnodiging. Helaas ben ik vrij druk bezet dit weekend. Zelf kom ik uit opmeer, dus een ritje naar België is net te gek. Misschien volgend jaar ?

Ik zal eens kijken wat een grainfather beginpakket ongeveer zal kosten. Zodat ik meteen alles heb en meteen kan beginnen.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

daarom wil ik zaterdag ook wat horen over bier maken en de grainfather en andere mogelijkheden en dit kan toch best met een natje en een droogje

 

Beantwoorden
Pagina 92 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?