Meldingen
Alles wissen

Help mij de knoop door te hakken Alambiek of T500

Pagina 4 / 4

Berichten: 28
Topic starter
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Bedankt weer voor de informatie! Maar als je turbo gisten gaat gebruiken krijg je dan een scherpe smaak? Of is dat niet altijd zo? 

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als je Alcotec koopt wel, als je bij Jan dat blauwe zakje koop zit er geen scherpe smaak aan. Alle waar naar zijn geld. en hoe vaker je weer aanlengt met water hoe zachter de smaak wordt. Maar wodka moet van graan. en niet van suiker. Meer kan ik je ook niet vertellen. Kom proeven op de BBQ. 

Oja, toch wel. Stookwinkel heeft aparte wodkagist en die geeft met suiker al een andere resultaat. Maar gebruik liefst graan. Kan je met de t500 heel mooi doen. Maisschema aanhouden met een thermometer of anders de Grainfather kopen. koop graan bij bio trouwmaat en je krijgt nog een handleiding ook. Dat lukt dus nooit met een Alambiek. Of je moet een hele grote hebben. 

Beantwoorden
Berichten: 40
(@duiker)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Roffel, het is een leer proces dat je zal ondergaan. Alcotec, de blauwe zakjes is een prima gist. Maar niet om 20% alcohol mee te maken. Wat je wel kan doen is het volgende.
Neem 2 stuks 30 liter emmers. Doe in iedere emmer 5 Kg suiker. Vul dit al roerend aan met water tot je een SG van 1060 hebt. Per emmer dus. Gebruik dan een half zakje turbo gist. De helft kan je mooi met een klein weegschaaltje afwegen. Zoek er een die het op 0,01 gram weer kan geven. die kosten iets van 10 euo bij ali express. Misschien dat Jan ze ook wel heeft. Strook de gist uit over het oppervlak van het suikerwater. Beide emmers dus. deksel er op, waterslot er op, en dat een week of 4 laten staan. Liefst op kamer temperatuuur, of nog wat hoger.
Wanneer het SG ongeveer 1000 of 995 is, dan voorzichtig de vloeistof afhevelen naar een andere emmer. Verwijder de overgebleven gist. Doe dat met beide emmers. Daarna iedere emmer een flink aantal keer over gieten een een lege emmer zodat koolzuurgas kan ontsnappen. Daarna voeg je per emmer turboclar toe. Eerst deel A, en 2 uur later deel B. Wel steeds een beetje door roeren.
Wanneer na 1 of 2 weken de boel helder is, dan weer voorzichtig de vloeistof afhevelen. Geen gist meenemen. 

De afgehevelde vloeistof kan "gestookt" worden.
De afgehevelde vloeistof is jouw produkt. En dat ga je nu versterken in een destilleer ketel. 
Vul een 50 liter boiler waar een met SPP gevulde kolom op zit. Lengte SPP vulling is 120 cm of meer. Neem fore's en heads af. Uiteindelijk zal je 4 of 4,5 liter prima alcohol overhouden. Smaakloos.

Misschien dat het je tegen valt, 4 tot 4,5 liter van 95+% uit 50 liter suikerwater. Maar dan heb je wel redelijk goede alcohol.

Kan dit beter? Ja, dat kan. Maar niet als beginner.

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Roffel, laat je nog even weten wat het geworden is?

We zijn razend benieuwd...

Beantwoorden
Berichten: 28
Topic starter
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Dat ga ik zeker doen! Ben van plan om toch de T500 aan te schaffen!

 

Beantwoorden
Berichten: 28
Topic starter
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Heb gisteren de t500 binnen gekregen van Jan super snel top! Samen met de turbo 8 gist. Iemand nog tips?

Beantwoorden
Berichten: 150
(@snurrebreut)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Gewoon gaan met die banaan. Stoken leer je door te doen

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 474
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Voor het stoken het koelwater afstellen op een halve liter per minuut en ALS je tijdens het stoken het koelwater probeert te regelen, dan met zo klein mogelijke veranderingen en minstens 5 minuten wachten om te zien wat de temperatuur van het koelwater doet. Ik heb het regelen van de temperatuur als het meest lastige ervaren, voor de rest is het, mits je een goede stookwijn hebt, echt piece of cake...

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Een kilo of 2 minder suiker dan de 8kg/25L, of beter 8kg maar meer water gebruiken (ongeveer 33L). Kom je rond de 13% alcohol uit in je stookwijn.
Als je citroenzuur hebt, suiker even inverteren door minuut of 20 a 30 te laten koken met 0,5 tot 1g citroenzuur per kilo suiker.
Voeg géén gistvoedingszout toe, dit zit al in de turbogist.
Voor je gist toevoegt ph meten (licht zuur is goed).
Als als alles uitgegist is en geklaard (klaren=helder worden/maken), de ketel in en stoken. Het is als beginner misschien leuk om je drank in meerdere kleine potjes op te vangen en te nummeren. Door hier aan te ruiken en proeven, percentages te meten, leer je goed over het verloop. Je kunt potjes samen voegen, of er uit laten.
Voor de rest succes, met een goede stookwijn komt het met de t500 vast wel goed. En veel plezier natuurlijk?

Beantwoorden
Berichten: 28
Topic starter
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

De eerste vergistemmer toont haast geen activiteit meer. Het waterslot bubbelt af en toe nog. Nu heb ik een Hydrometer en deze geeft 0.990 aan. Nu heb ik ook de test gedaan met een aansteker en deze blijft branden als ik deze boven het oppervlak houd. Nu is mijn vraag is die nu wel of niet klaar om geklaard te worden? Kunnen jullie mij hier antwoord op geven?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zo te zien is de vergisting klaar .
Dan kun je het overhevelen en destilleren .
Je maakt geen bier of wijn dus kun je gewoon overhevelen met en achterlaten van het op de bodem liggende laagje gist restanten en verwerken .

Beantwoorden
Berichten: 28
Topic starter
(@roffel)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Oké top, en de hydrometer heeft een schaal van 1.070 tot 0.990 g/ml is dit de juiste meter? Deze heb ik namelijk gekregen op mijn werk. Dit vraag ik alleen even omdat ik twijfel over de g/ml.

Beantwoorden
Berichten: 292
(@erikjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Het is zeker klaar. Gist laten bezinken en stoken maar

Beantwoorden
Berichten: 189
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Goed omschreven en nog heel grappig ook (afhankelijk van wie het persoonlijk neemt). Ik heb dezelfde ervaring met mijn T500 in combinatie met reflux kolom en met de koperen pot van Still Spirits..

Voor de koperen pot heb je wel een vermogensregelaar nodig: een simpele dimmer of een vermogensregelaar zoals je deze vindt op deze site: ongelooflijk professioneel gemaakt door iemand van het forum.

Beantwoorden
Pagina 4 / 4
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?