Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 104 / 282

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Brilletje, (nogmaals) welkom bij dit leuke forum! 12 liter kolomketel klinkt goed!
We helpen je graag met al je vragen. Ondanks dat bijna alles wel is besproken op dit forum, zijn sommige onderwerpen "ondergesneeuwd". Alvast succes met de eerste stookwijn maken. Cheers 😉

 

Berichten: 6
(@koekiemonster)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hoi iedereen!

Ik ben een koekiemonster uit Antwerpen. Naast koekjes hou ik nog veel meer van gedestilleerde dranken zoals Wiskey, Rum en Gin :-). Grote fan van de meeste dingen met een Oloroso-sherry finish. Ik ben net begonnen en heb al veel interessante dingen gelezen op dit forum. Ik hou heel erg van het bourgondische leven en wil graag passende dranken maken bij lekker eten.

Ik heb een alambiek aangeschaft en een houten werktafeltje gemaakt om het geheel makkelijk te verplaatsen. Daarnaast ben ik een eenvoudige actief kool kolom aan het maken om alcohol uit suiker eenvoudig te zuiveren.

 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom koekiemonster van bourgondische leven hou ik ook,ben dan ook een Limburger,ik stook alleen fruit meestal druiven,die zet ik op eikenhout,krijg dan een wijnbrand ik stook met een ketel uit het oostblok van 100 ltr.op de oude manier.gr.Chris.en sucses.?

 

Berichten: 2
(@dimidoedel)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo Iedereen bij deze wil ik me ook graag even voorstellen.

Ik ben al een enkele jaren bezig met wijn maken van de mooie opbrenst van eigen druiven. Het is niet de massa maar wel lekker. Ook Limoncello heb ik al zelf gemaakt en andere drankjes van kruiden en bessen. Dit deed ik dan met gekochte alcohol van 96° die we van op vakantie meebrachten of lieten meebrengen. Maar het lijkt me veel leuker om dit ook zelf te produceren.

In het verleden heb ik er ook al aan gedacht om te stoken maar het is er nooit echt van gekomen. Omdat de gedachte nooit echt is weggaan toch nog wat beginnen lezen op het web en toen ben ik dit geweldig forum tegengekomen. Ik heb er al avonden in zitten lezen en het blijft leuk en interessant om te zien en te lezen wat er allemaal mogelijk is!

Zijn er stokers uit Limburg, waar ik eens een kijkje zou kunnen komen nemen om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat.....

Misschien een stomme vraag... maar hoe zit het met aangifte als je bv een T500 of alambiek koopt bij stookwinkel? Ik wil wel zelf wat stoken, maar heb geen zin om me bezig te houden met papierenrommel en de daarbijhorende taxen die je moet betalen....

Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dag Dimidoedel, welkom!

 

In zuid Limburg hebben wij ChrisV, hij zal zich zo wel melden want hij is nooit te beroerd om iemand mee te laten kijken 😉

 

Wat betreft de papierenrommel, als particulier maak je geen kans op een vergunning. Die krijg je gewoon niet. Het blijft dus op eigen risico. Maar er is nu wel gebleken dat na 3 jaar Stookwinkel en ruim 2 jaar stookforum er nog nooit iemand een controlle heeft gehad. Het lijkt dus geen prioriteit te hebben mits je het voor eigen gebruik doet. Als je drank zou gaan verkopen denk ik dat je snel een snel een probleem met de douane zal hebben.

 

Houd het dus kleinschalig en geniet van deze heerlijke en prachtige hobby.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Dimidoedel welkom,ik zit inderdaad in Limburg zoals Jan al schreef,ik heb er geen probleem mee als iemand wil komen kijken,aleen .ik stook op een manier van 100 jr.terug,ik stook alleen fruit,maar deze keer wil ik zoete mais verwerken tot whyski.tegen de tijd dat de ketel aan gaat laat ik het weten,zal niet lang duren.gr.Chris.Nimrax heeft een foto geplaatst op alcohol in het nieuws.die is uit het buitenland daar stook ik ook ongeveer zelfde manier als hier.

 

Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

ChrisV als jij stookt, ben je dan ook bezig met het reguleren van de temperatuur of stook je gewoon vol vermogen?

 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Nee ik regel de temperatuur,ik werk zonder thermometers,ogen en oren,ik stook bij de start op vol vermogen tegen de tijd dat de ketel begint te zingen draai ik het gas lager,dan laat ik een contstant stroompje lopen en let op dat hij geen condens mee blaast,want dat veroorzaakt soms dat je drank wit word,op het einde als het straaltje langzamer loopt gaat de vlam hoger.als je te hard stookt krijg je ook vaak schuim mee.zeker als je de ketel wat vol hebt.gr.Chris

 

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden


Chris in Roemenie. Dimidoedel, welkom en Cheers 😉

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Nog even dan zit ik daar weer achter de ketel,ik zorg wel dat ik voldoende mee neem om de eerste weken niet te verdorsten,iemand hier had daar 1.5 jaar genoeg aan,maar die heet niet Chris.??

 

Sebas(bassien)
Berichten: 210
(@bassien)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Goede dag Beste stoker, hobbyisten en genieters,

ik stel me bij deze ook even voor.

ik ben bas, 38 jaar woonachtig in de Zaanstreek (Noordholland) en sinds mijn reis naar Cuba ( 5 jaar geleden) gek van rum.

na veel wikken en wegen ( en het moeten overtuigen van mijn vrouw) ga ik ook zelf proberen iets leuks te maken.

naast mijn gezin bestaande uit vrouw + kinderen heb ik een eigen bedrijf en ik probeer dus zo veel mogelijk bezig te zijn.

ik zal proberen me hier op dit forum ook te laten inspireren en vragen te stellen om zo veel van jullie te kunnen leren.

 

 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom Bas,ik denk dat je deze hobby best leuk gaat vinden,en telkens na elk resultaat nog leuker,en als je vrouwlief af en toe een rum cola kunt inschenken is ze zo omgekocht.gr.Chris.

 

Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Bassien,

weet zeker dat je hier veel kennis zal opdoen ... 🙂

Heb je al besloten wat je wil gaan stoken en wat voor ketel je wil gaan bouwen / aanschaffen ?

Of heb je er al 1 😉 ?

 

BadKarma
Berichten: 53
(@badkarma)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo mede stokers ik ben BadKarma en woonachtig in Noord Holland.

Ik ben al een paar jaar bezig met stoken en bierbrouwen en lees al een tijdje mee hier op
het forum. Voor het stoken heb ik een 15 en 50 liter koperen potstill gemaakt (foto's volgen)
van Daaldrop boilers en voorzien van een elektrisch verwarmingselement met regelaar.

Mijn voorkeur gaat uit naar het maken (en drinken) van AG whisky en likeurtjes.

Ik hoop hier een leuke tijd te hebben en mogelijk wat andere stokers te ontmoeten om
wat van elkaar te proeven. 

 

gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Badkarma, voor Whiskey en likeurtjes ben je op het goede forum,

wij zijn benieuwd naar je foto's. Als je wilt proeven bij andere zou ik zeker naar de barbecue komen.

Pagina 104 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?