Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 103 / 282

@ndré
Berichten: 1163
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Soepkoppe, van Mn vrouw dat klopt en ik zet het vergistingsvat bij ons in de serre en in de winter in de kamer bij de kachel. Wel heb ik mijn T500 in de garage staan om te stoken, ik heb net nog 20 liter wijn van Chris verstookt om daar straks lekkere cognac van te maken. Groet, @ndré??

 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Soepkoppe welkom,ik ben juist door mijn vrouw gaan stoken,ik heb er een die weet hoe ik ben en dat vind ze ook zo leuk aan mij.heb ik geluk.

 

Jac
Berichten: 71
 Jac
(@jac)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik ben Jac Nieuwenhuijzen en ben geïnteresseerd in bier hobbybrouwen. Ik heb thuis zon beetje alles van de grainfather line verzameld en was benieuwd of hier informatie gedeeld wordt. Ik werk jaar in de proces industrie en zie het hobbybrouwen en mogelijk later het destilleren als een aardige voortzetting van mijn beroep na pensionering. 

Berichten: 6771
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welkom Jac, leuk dat je erbij bent!

Een forum met gezellige hobbystokers en brouwers, kortom levensgenieters ?

Ik heb je vraag mbt de Dual Valve kraan vanmiddag al aangekaart in het volgende topic:  http://www.stookforum.nl/thread/brouwen-in-de-grainfather-conical-fermenter/5/

Ik hoop dat je er alvast iets mee kunt, anders even een fotootje in dat topic plaatsen ?

Veel lees en schrijfplezier op ons gezellige forum!

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Jac.

 

 

Berichten: 111
(@soepkoppe)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hoi Chris,mn vrouw komt uit het voormalige oostblok en heeft al heel wat gezien wat wodka met de mannen daar heeft aangericht,daarom is ze zo kritisch.Kwalitatief is de drank daar super. Ik ben een aantal malen in een illigale stokerij geweest.En heb daar ook geproefd,van het heerlijke nat.Perfect ,geen hoodpijn ,misselijkheid of wat dan ook.gr Soepkoppe.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Dat kan ik begrijpen,ik kom elk jr.in Roemenie,en heb ook genoeg elende gezien wat drank aanricht,mijn vrouw komt van daar,ik lust hem graag maar ben altijd de baas over de fles,het is heel makkelijk om de kelder in te lopen om er een te pakken,maar dat kan ik heel goed weerstaan.en inderdaad daar zijn goeie stokers,in het dorp waar ik altijd zit,stookt bijna iedereen als ik daar ben zit ik ook een paar dagen achter de ketel,ze vinden mijn drank lekkerder.gr.Chris

 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom Jac bij de club.gr.Chris.

 

Berichten: 100
(@marco)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik ben Marco uit Hoogvliet brouw nu 2 1/2 jaar bier met me braumeister 20l waar ik dik tevreden over ben. Vergiste in een kamer waar een airco in hang sinds ik een tilt heb merk ik dat de temperatuur hoger is dan de kamer temperatuur .Eerst geprobeerd met een ss brewtech brewmaster en een pompje in de vriezer maar verlies veel koelcapaciteit is maar enkelwandige.Toen maar besloten om voor grainfather glycol unit met 2 fermenters te gaan.

 

gr Marco

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom Marco bij de leuke club.gr.Chris.

 

Berichten: 2
(@mdsanderon)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo, ik ben Sander, na bier en wijn ben ik een tijdje geleden begonnen met stoken. Na twee pogingen die niet echt succesvol zijn verlopen (na uitgebreid het forum door te spitten weet ik nu ook waarom) heb ik inmiddels mijn koperen alembic (10L) verwisselt voor een T500 met copper alembic (zonder de dome).

Met de ervaring van de vorige pogingen, en nu de kennis wat er fout ging ben ik toe aan mijn nieuwe project, een rokerige whisky maken. Dit wil ik doen op de manier die te zien is in jullie filmpje: 

Ik heb hiervoor inmiddels 5kg 35ppm mout en een zakje still spirits whisky gist om dit te realiseren maar ik heb hierbij nog wel twee punten waar ik nog over twijfel na lezen van het forum, namelijk:

  1. Voor het klaren van suikermash wordt klaringsmiddel gebruikt, is dit ook nodig bij een puur graan mengsel of verpest dit de smaak?
  2. Komt bijna op hetzelfde neer maar dan of er vloeibare kool moet worden toegevoegd of dat dit ook de smaken uit de whisky haalt?

Zoals ik het nu zie zou ik zeggen beide niet maar ik wil ook geen gistsmaak aan de whisky hebben zitten. Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat hier de beste aanpak is?

Het doel van de whisky is dat hij zacht van smaak is en erg rokerig.

Gr, Sander

 

Berichten: 6771
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dag Sander, welkom hier!

 

De meningen lopen uiteen, ik zelf zou beiden niet doen. Hoewel in het Barrel 674 pakket wel klaringsmiddel is toegevoegd zou ik het toch op de natuurlijke weg laten klaren. Liever een weekje langer wachten en alles naar de bodem laten zakken dan dat je inlevert op smaak.

 

De rooksmaak zit autmatisch goed met 35ppm. De zachtheid heb je tijd voor nodig. Whisky wordt steeds zachter naarmate hij ligt te rijpen. Ook hier zijn versnellingsmethoden voor, Dit kan met de eau bain marie methode of met een ultrasoon reiniger. Daar is op het forum wel het een en ander over te vinden.

 

Voor nu, gewoon starten en kijken  wat het gaat worden!

 

Succes!

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Sander welkom,leuk dat je lid bent geworden sucses met het stoken,maar dat zal wel lukken,alle leden zijn zeer behulpzaam.gr.Chris

 

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Koen777, Soepkoppe, Jac en Marco en MDSanderon, hartelijk welkom en zet hem op! Chheers alvast! 😉

 

Berichten: 26
(@brilletje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hoi hoi,
Hier een brildragende vrouw... 🙂 ik heb zelf geen ketel maar zoek alles uit voor een goede vriend die een 12 liter kolom ketel heeft. Samen experimenteren wij en mag ik alles uitzoeken.
Dus daarom heb ik mij op dit forum aangemeld.

 

Pagina 103 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?