Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 116 / 282

Berichten: 14
(@topcase)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Troet,

Ziet er vied uit en smaakt dus prima zo te lezen. Ik vind het er best wel helder uit zien voor meelpap?

Proost man, neem er ook eentje van mij.

 

Troet
Berichten: 439
(@troet)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Doe-deed ik net.proost. ??

 

Troet
Berichten: 439
(@troet)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

wie kan mij wat vertellen over het werken met een geperforeerde korf voor in de weckketel ? Nu werk ik met een zak van fijn horregaas maar laatst zag ik en een filmpje dat imant een groot vergiet uit de ketel haalde en dat was erg handig . De binnenmaat van mijn ketel is 30 cm. diep en 36 cm. doorsnede . Of is dit gewoon bij de stookwinkel te verkrijgen ?

 

Berichten: 18
(@firestarter)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

 

Ik heb dit weekend m'n allereerste stook gedaan, met een T500. Vanaf de eerste druppel (94%) een mooie zachte smaak met zelfs iets van een heel licht "zoetje". Na 23 liter water bleef er 4,6 liter 92% alcohol over. Super content mee.

Berichten: 1
(@patrick)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ook ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Patrick en ik ben 40 jaar.
Na 6 jaar in Hongarije te hebben gewoond ben ik nu een jaartje terug in Nederland.
Ik heb me al die jaren al verwonderd hoe al die Hongaren toch die eigen gestookte palinka maakten, tot ik daar een Nederlander tegenkwam die de lekkerste likeurtjes zelf maakte.
Ik heb nu zelf de stoute schoenen aangetrokken en een leuke startset aangeschaft.

T500
Snelvergisting starterskit
Extra
Still Spirits Classic 8 Turbo
Wat essences

Eigenlijk heb ik meteen een vraagje....

Als ik een suikerwash wil maken met 8kg suiker en 20L water (zoals op de verpakking staat)
Heb ik dan ook de Turbo carbon en Turbo clear nodig?
Zo ja, hoe en op welk moment gebruik ik dat dan?

Ik heb nog heel veel te leren, maar ik heb er erg veel zin in.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Troet, ik ga er vanuit dat dergelijke mandjes of korven al bestaan en anders is het wel te maken. Als horrengaas voldoet is dat ook een mooie oplossing toch?

 

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welkom Patrick. Turbo carbon heb je niet per se nodig. Wanneer je geen klimaatkast hebt en je wilt met deze temperaturen temperatuur ongecontroleerd vergisten dan is Turbo carbon geen overbodige luxe. Turbo carbon voeg je direct bij je te vergisten mash bij.

Turbo clear heb je ook niet per se nodig, je kunt met geduld ook je mash laten klaren. Ben je wat ongeduldiger dan kun je gebruiken. Zijn twee zakjes die je nadat alles is uitgegist toevoegt. Hoe precies dat staat op de zakjes. Succes!

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Patrick, en alle anderen die zich inmiddels hebben aangemeld: Hartelijk welkom.
Momenteel zijn er veel forumleden op vakantie dus vandaar dat het hier rustig is op het forum.

Heb ik dan ook de Turbo carbon en Turbo clear nodig?
Zo ja, hoe en op welk moment gebruik ik dat dan?

Antwoord: Nodig heb je het niet. Het zijn oplossingen om een neutralere alcohol te krijgen, het verminderd bij smaken van je gist.
Turbo carbon is bij aanmaak van je suikerbeslag toe te voegen aan je wash en na  7of 8 dagen kun je je stookwijn forceren om te klaren door eerst een component zakje A zachtjes erdoor te roeren en na een uur of 2 uur component zakje B. Het is wijnsteenzuur die korte metten maakt met je Co2 in je ton. Na 24uur is je stookwijn helder. De wijnsteenzuur zakt in die 24uur naar de bodem van je ton en heb je geen last meer van.
Je kunt ook je ton 3weken laten staan(liefst koel-garage/kelder- maar ook dit hoeft niet per se). Na 3 weken is je wash op een rustige en natuurlijke wijze zelf geklaard.
Cheers man 😉

 

 

Troet
Berichten: 439
(@troet)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Het kan beter , ik hou niet van slappe zakken . ?

 

Troet
Berichten: 439
(@troet)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

( van horregaas ) bedoel ik . ??

 

Berichten: 8
(@denjo)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Denjo,

Ja, jij hebt ervoor bezorgd dat er een grens bereikt is. Heb jij al een speltje gehad? Of een bierpakket? 

In ieder geval denk ik dat je een uitnodiging krijgt om mee te doen met de BBQ de eerstvolgende keer. Dat denk ik.....

in ieder geval gefeliciteerd en proost?

Een speltje? Zegt me niet meteen iets. Wat bedoel je daarmee?
Een bierpakket mag altijd hoor, dat slaag ik zeker niet af 😉

Ik heb zo links en rechts al eens gelezen over een BBQ. Maar ik begreep dat deze al achter de rug is? Is dat een jaarlijks event? 

 

Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Het kan beter , ik hou niet van slappe zakken . ?

 

Lummelientje ook niet. Wel van diamanten. We sturen je echt wat we beloofd hebben. Maar dames bloot handel dood. Bovendien zit ik de kersen. 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Patrik.welkom,ik kom al jaren in Roemenie,en stook op hun manier ook palinca,55%maar ook druiven en appels en abrikozen etc.ik stook alleen fruit palinca is van pruimen en 55%.

 

Berichten: 11
(@pjotr)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Het stoken doe ik voor de lol omdat we veel fruit hebben in onze boomgaard. Ben ooit begonnen met een een smartstill en toen kwam er snel een tweede bij maar inmiddels zijn die al vervangen door een T500 en een T500 met alambiek. Wij zijn verder makkelijk toegankelijk en doen ook veel kookworkshops en hebben een webwinkel op onze boerderij in Welsum. Zie https://www.koksland.nl Als je in de buurt bent, altijd welkom, wel eerst even bellen of het uitkomt 😉 

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Pjotr, lekker bezig man! Welkom en hou je hoofd en je koelwater koel bij alles wat je doet! Cheers 😉

 

Pagina 116 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?