Welkom Maemfra, beetje experimenteren is altijd leuk, zeker wanneer er iets lekkers uit voort komt.
Waarom heb je gekozen voor deze ketel? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ook even voorstellen:
Hallo allemaal, Ik ben Jay-Jay en ik lees al een tijdje mee. Ik heb nog geen enkele ervaring in het stoken maar heb me dus al wel een tijdje ingelezen. Dan kom ik meteen met een dilemma.
Zelf drink ik graag een goed glaasje Whiskey. Dus dan is het het meest logisch om voor een (whiskey) Alambiek te kiezen. MAAR de T500 spreekt me ook wel aan. Lijkt me namelijk ook wel leuk om gewoon "zuivere" alcohol te maken en dan te gaan kijken hoe ik dat op smaak kan gaan brengen.
Wat zou slimmer zijn?
- Koop een T500 en een Ambaliek
- Koop een T500, helm, condenser en een warmteregelaar
- Koop een Grainfather?
Ik lees nog even verder....
Welkom JayJay
Of koop een Graifather met een helm, condensor en warmteregelaar.
Dan koop je de T500 RVS deksel, met een T500 RVS Reflux condensor (+90%).
Zo kun je pure alcohol (+90%) maken, whiskey stoken en Bierbrouwen.
Maar de whiskey ketel kun je er ook nog bijpakken.
Alle nieuwe leden, hartelijk welkom en de beste wensen voor 2019!
Alle nieuwe leden welkom op dit fantastische forum, en dat het maar een goed stookjaar mag worden, Cheers. Groet, @ndré??
omdat ik een paar mensen ken die deze ketel ook hebben en er razend enthousiast over waren .. heb ik ook besloten deze te nemen . ook was ik bezig met een project voor mijn boiler ketel en als ik uit reken wat ik allemaal moest hebben en ik had al koper leidingen klaar liggen maar aan t stukken en knieen 54mm van koper was de keuze heel vlug gemaakt.
Iedereen de beste wensen en alle nieuwe leden van harte welkom,een mooi stookjaar veel gezondheid en geluk voor de toekomst.????
Hallo! Hier Vulpes. Ik woon in Drenthe en had al jaren de wens om whisky te maken. Mijn vader heeft onlangs een destilleerketel gekregen. Hierdoor kwam voor mij het whisky stoken een heel stuk dichterbij. Via een paar vrienden die bierbrouwen, informatie verzameld over een brouwketel. Ik heb nu zelf de Arsegan Easybrew 30 gekocht, met daarbij 2 gistvaten van 30 liter.
Ik heb mijn eerste 15 liter (whisky)brouwsel gemaakt met 5 kg Munich mout (SG 1061). Dit hebben we gisteren de eerste run gestookt tot ca. 4 liter met 25% alc . Hetgeen mij een beetje teleurstelde. Dit kan ook komen door de grote destilleerketel (50 liter bruto / 40 l vulbaar).
Het type destilleerketel weten we niet precies, we denken een "Brennanlage SUPER 50",
(Dit plaatje is samengesteld uit de Super 25 en de Super 125).
Ik ga nu een volgend brouwsel maken, totaal 60 liter van Munichmout. Na dit gestookt te hebben voeg ik de huidige 4 liter erbij, om een tweede run (met cuts) te maken. KWW !
Welkom Vulpes.
Vanwaar de keuze voor Munich mout? (en welke Munich was dit qua EBC?)
Welke gist heb je gebruikt en wat was het eind SG?
Hallo Vulpes, welkom in ons midden. Tegenvallende opbrengst kan veel redenen hebben maar al doende leer je het meeste en er zit hier veel expertise voor iedereen klaar. Het gaat de meesten hier niet zozeer om hoeveelheden maar om een specialiteit te vervaardigen met een eigen persoonlijke tintje die ver boven de winkelkwaliteit uitstijgt. En daarin ben je nu al mooi geslaagd. Cheers man! 😉
Welkom Vulpes,
Waarschijnlijk is je 25 % wat lager dan verwacht, maar als je gaat omrekenen, kan dat 2,5 liter van 40% worden, en dat van 15 liter. Waarschijnlijk moet je de ketel nog leren kennen, ivm met temperatuur, etc waardoor er na een tijdje een hoger percentage uit komt. Maar vergeet niet kwaliteit van 25% is beter dan een hoeveelheid mindere smaak. Leren stoken heeft zijn tijd nodig, maar je hebt voor een eerste keer al een mooi resultaat.
iedereen de beste wensen uit de hunsruck in duitsland en laten we nog veel stook plezier en off toppic plezier hebben meen eerste T500 van het jaar is al bezig appels en peren
gr erik
Heren dank voor de reacties !
Munckerik,
Ik heb Dingemans Munichmout gekocht (25kg). EBC ben ik niet mee bekend, vast op te zoeken. De keus was uit Pilsenermout of Munich. Met de gedachte om straks ook een iets bijzonder bier te gaan maken voor Munich gekozen.
Maisch-schema werd 45 min op 58 gr.C. gevolgd door 50 min op 78 gr.C. Na de eerste stap was SG 1045; aan het eind 1061. De volgende batch ga ik de eerste stap warmer zetten ca. 65 gr.C.
Gist is Arsegan Turbogist. 20 gr aangemaakt in 300 ml water met 150 gr kristalsuiker.
Nimrax,
Misschien had ik ook wel wat problemen verwacht en heb ik daarom alvast deze 15 liter gestookt. Mijn eerste idee was 60 liter te brouwen om deze na de eerste run samen te voegen voor de tweede run. Nu heb ik met dit resultaat al enkele punten om bij de volgende run in de gaten de houden, zoals SG na vergisting, vermogen reduceren voor lagere stooktemperatuur en beter temperatuur meten.
William,
Ik heb bij deze stook geen 'cuts' gemaakt, voorloop, heads en tails zit er allemaal nog in. Het moet dus nog een tweede keer gestookt worden.
Helaas is 2,5 liter is nog net niet genoeg voor een eiken vaatje van 3 liter 😉
Mijn idee is om 2 vaatjes te vullen en een weckfles met daarin houtsnippers. De vaatjes laat ik dan zo lang mogelijk staan (tot geduld op is of 3+ jaar). De weckpot kan ik in tussen gaan drinken..
Hoi vulpes, welkom. Ben de hele dag bezig geweest om 9 kilo pilsgraan te maischen. Moest op stond nog van de zomer weet niet hoe lang mout overigens vers blijft.
Ik vind het resultaat van jou niet slecht, 1 liter gerekend naar 100% want ik heb uit die 9 kilo een SG van 1080 gehaald op 27/28 liter. Ik heb de grainfather gebruikt,
Althans zo meen ik me te herinneren. Kan misschien wat meer zijn geweest maar niet veel meer. Was het zat heb niet meer precies gekeken en wilde zelfs de stookwijn niet meer koelen. Temp stookwijn was nog 38 graden en dacht fuck, hup de gist erbij zie het morgen wel...
kon het toch niet laten en naar de cave geweest en staat keurig te gisten. Morgen nog een keer een ton, dan wederom de cave opruimen, grainfather goecondef handen nemen, wat een zooi geeft die zetmeel en dan ga ik brouwen. Eerst nog de fermenters uitpakken en nog dingen bestellen. Het lijkt wel werk
Welkom Vulpes
Ik ben ook nieuw in het stoken en zou ook nog een Whisky willen maken, ben eigenlijk hobby brouwer en ja uw SG is beetje aan de lage kant je had moeten SG 1.073 halen.
Voor het gemak zou ik de volgende keer maishen op 66 a 67 graden voor 60 min dan moet je de 1.073 halen.
Voor de gist keuze zou het niet beter zijn om een whisky gist te nemen , wat denken de meer gevorderde stokers ervan , deze vraag stel ik nu om te weten wat ik moet doen als ik zover ben .
Kan je b.v. suiker bij doen voor een Whisky om een iets hoger SG te behalen ?