Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 236 / 282

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Jos

Berichten: 9
(@paramario)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Welkom!

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom allemaal!

Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

welkom allemaal

Berichten: 385
 Ton
(@ton)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

En is het onder tussen gerestaureerd marlou ? Ben benieuwd naar wat foto's van de restauratie. Groeten Ton

Dirtbag
Berichten: 95
(@dirtbag)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Goedendag, ik ga online onder de naam Dirtbag en heb mijzelf recentelijk een T500 ketel met kolom aangeschaft. Woonplaats is in Deemter. 😉

Ben een aantal jaar geleden begonnen proberen neutraal te destilleren vanuit een turbo mash met behulp van een soeppan, 22 mm koperbuisje en liebigkoeler. Toen kwam ik er achter dat met de spullen die ik had ik ook een bierblik kon aanmaken.

Vanuit daar ben ik momenteel op een punt dat ik een Easybrew 50 heb, een poolse kunststof CCT in een liebherr vergistingskast, nog zo'n koelkast als tapkast met 4 kranen en allerlei andere aanverwanten. (het bierbrouwen is best ver uitgegroeit 🙂 )

Tussendoor heb ik voor de stook een melk vacuümpot (reeds omgebouwd tot destillatie set) gekocht en daarmee neutraal geprobeerd te stoken. Ergens heb ik nog eens een poging gedaan tot het zelf maken van Wiski (sp). Aangezien dat spul niet echt lekker is zal er geen probleem zijn dat 15 jaar te laten liggen in de glazen fles 🙂

Voor een eerste test heb ik reeds al mijn vorige stooksels door de kolom gehaald, heb ik een verse turbo batch gedestilleerd en ben ik nu bezig met het verwerken van dat neutraal.

De huidige plannen zijn om met de lazybrew twee keer 25 liter stook wort te maken van palemout en andere restjes mout wat ik heb liggen om rond de 1080 sg uit te komen. (misschien wat hoger door toevoeging van suiker)

Vervolgens wil ik dat als neutraal weg gaan stoken. (met de turbo had ik alsnog het idee andere smaken tegen te komen. Ondanks dat ik het heb verstookt naar 94%, verdunt naar 40%. Door het carbonfilter gehaald te hebben en vervolgens weer gestookt te hebben naar 94%. Er zat een ruim de helft een afwijkende smaak die mij niet geheeld bekoort.

Op dit moment heb ik van de week net Limoncello gemaakt, een recept op basis van diepvriesaarbeien en veel suiker en +/- 3 ltr Apfelkorn van de verkeerde appel. 🙂

Nog niet een vast plan wanneer ik trouwens de 50 liter wort ge maken trouwens en ook nog geen definitief iets over welke gist ik ga gebruiken, het huidige plan is om biergist te pakken vanuit een vergisting wat op dat moment beschikbaar is.

db

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Jos en Dirdbag welkom.

Berichten: 1
(@wim85)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

hallo, ik ben Wim 34, en kom uit het noorden van het land, ik stook al een ruime tijd (3 jaar)met een 30 liter potstill. ik maak voornamelijk whisky, en vaak ook schone alcohol.

afgelopen jaar helaas niks kunnen doen door drukte, maar sinds deze week wat opgezet.

ik zit er over te denken een reflux ketel er bij te nemen, omdat ik dat toch nog eens zou willen doen, en het een prachtige installatie vind, en daar bij de alcohol percentage hoger word, en andere drankjes kan maken.

 

 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Wim welkom.ik stook zo’n 15 - 16 jr. en nog altijd met plezier.net weer een vat van 65 ltr.vol gegooit ik stook voornamelijk mais en fruit,wel op een antieke manier met een ketel van 100 ltr.uit Roemenie.?

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Wim

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Dirtbag

Berichten: 6
(@pimpeltje)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo forum,

Ik ben Nico, 56.

Ben sinds enkele weken geleden weer begonnen met stoken. Een hobby waar ik in mijn jeugd al eens mee bezig geweest ben en die af gaf op mijn vader ( is toch vaak andersom, niet?). Hij heeft toentertijd ook aardig geïnvesteerd in deze hobby en had een breed assortiment aan spullen verzameld. Mijn vader is inmiddels 16 jaar geleden overleden en ik heb al zijn stookspullen, inclusief een zelfgebouwde ketel in mijn bezit. Samen met mij buurman de hobby weer eens opgepakt en inmiddels staat de eerste 30 liter sugar wash ( met wat appelsap) te pruttelen. Ook gelijk maar een plek in de schuur aan het inrichten.  😉

Alle weggezakte en ontbrekende kennis tot nu toe goed kunnen vinden op het forum. Dank daarvoor.

Dit weekend de eerste stook sinds zo'n jaar of 20!

Groet,

Nico

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Nico, goed voorbereid is het halve werk. Stook ze en zet hem op! Welkom.

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Nico. Cheers??

Berichten: 1
(@pietvanhoeven)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

goeiemiddag.

Ik heet Piet en ben 59 jaar. Heb een Al-Ambik keteltje gekregen en een klein vaatje. Nu in deze rare periode vond ik het een goed moment om me eens te gaan wijden aan het stoken.
Mijn vaatje heb ik nu staan om te zorgen dat deze waterdicht wordt en ben me nu aan het inlezen om te gaan beginnen.
Op zich denk ik dat het gaat lukken. Zo moeilijk is uiteindelijk het proces niet. Heb al eens een aantal malen bier gemaakt en dat lukte ook wel aardig.

Waar ik wel enigszins tegenop kijk is het scheiden van de verschillende  cuts. Met name het scheiden van de methanol van de ethanol. Maar ik denk dat dat nu gewoon afwachten is.

Maar nu eerst verder lezen en nog even het starters meetpakket bestellen

Groet en proost

Piet

Pagina 236 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?