Meldingen
Alles wissen

temperatuur & t500 copperdome


Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De afgelopen tijd heb ik enkele keren opmerkingen gezien over de onbeheersbaarheid van de 'uitgangs'-temperatuur van het stooksel bij het gebruik van de t500 met koperen helm. dat probleem had ik ook, maar ik heb dat verholpen door een combinatie van een regelbare transformator, de fijne waterregelaar die bij de t500 kolom hoort en een thermometer op de uitgang van de condensor/koeler. voor de opstelling, zie het plaatje. op deze manier hoef ik er minder liters water doorheen te jagen en kan ik de temperatuur in de helm lang constant houden (rond de 90 graden celcius).

bij 60 graden (helmtemperatuur) zet ik zachtjes het water aan. vanaf dat moment volg ik vooral de thermometer aan het eind van de koeler. die moet maximaal rond de 30 graden blijven. steeds een beetje meer koelwater. maar bij ongeveer 80 graden in de helm ga ik langzaam het voltage knijpen. bij 90 graden zet ik de regelaar op 150 tot 175 volt en zorg vervolgens met de watertoevoer dat de condensering op 30 graden uitkomt.

Beantwoorden
8 reacties
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

bedoel je met 90 gr helm temperatuur echt in de helm of op de brug ?
Des te dichter de brug temperatuur op de brug bij 78,3 graden zit des te schoner de alcohol en hoger percentage .
De uitstroom zou dan ook meer rond de 20 gr kunnen .
bij 20 graden is ook waarbij het percentage beter te meten is .

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

in de helm of op de brug... is dat niet ongeveer hetzelfde? ik bedoel de temperatuur die mijn thermometertje van de copperdome aangeeft.

mijn ervaringen met de methode zijn goed. ook met de genoemde temperaturen. maar misschien moest ik het toch weer eens zo net onder de 80 graden proberen. met die trafo kan ik dat allemaal redelijk secuur regelen.

de uitstroom... 20 of 30 graden... inderdaad je kunt het percentage precies meten bij 20 graden, maar bij 30 kun je het toch ook best wel goed gokken hoor ;-).

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De helm zit voor de brug . de brug is deel van helm naar koeler .
Bij 10gr verschil heb je bij hoge percentage 4- 5% afwijking in meting.
dus stook je geen 94 % maar 90% .
Daarnaast is de dam dichtheid lager dus vluchtiger waardoor ook iets verlies zou kunnen ontstaan .
daarom is terug koelen naar 15- 20 gr eigenlijk de normale waarde

Beantwoorden
Berichten: 20
(@umaguna)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beste Illusie,

Ik ben ook een beginnende stoker en ben van plan zelfgemaakte rode wijn te distilleren.
Ik heb zelf een T-500 met kopere alambiek zoals jij, maar wil ook zo’n temperatuurregelaar gebruiken in jouw opstelling om de boiler te regelen.
Hoe is deze tranformator bevallen en wat is het merk hiervan en waar heb je hem gekocht?

Gr. René.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik gebruik een vermogenregelaar en dat werkt prima

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

dag rené,

ik heb net m'n e-mail zitten doorvlooien om terug te kijken waar ik die temperatuurregelaar (voltage) enkele jaren geleden heb gekocht, maar ik kan 't niet terugvinden. ik weet nog wel dat het apparaat rond de honderd euro heeft gekost. werkt wel heel mooi hoor. secuur instelbaar.
ik ben geen kenner van dit soort systemen. er zijn er hier die er veel meer van weten. kijk bijvoorbeeld eens op de volgende pagina's in dit stookforum:
https://www.stookforum.nl/thread/t500-copperdome-temperatuurregeling/
https://www.stookforum.nl/thread/vermogens-regelaar-te-koop/
https://www.stookforum.nl/thread/is-dit-war-voor-t500-vermogensregelaar/

groet,
jan

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Je schrijftdat bij 60 °C het koelwater zachtjes aanzet. Ik zou al wat eerder af en toe wat koelwater door de koeler laten gaan en zorgen dat deze koel blijft aanvoelen. Elke 5 min 10 sec aan kan genoeg zijn.

Als de thermometer 50 °C aangeeft krijg ik vaak al wat druppels voorloop eruit, vandaar dat ik het zo doe.

Beantwoorden
Berichten: 20
(@umaguna)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beste jan,
Ik kom er nu pas achter dat je bericht in mijn spamfolder is terecht gekomen.

Bedankt, René

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?