Meldingen
Alles wissen

Lalvin ec-1118 ervaringen

Pagina 1 / 2

Berichten: 85
Topic starter
(@crispi)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb enige tijd geleden zelf porto gemaakt met een goedkope rode wijn en een extract van groene okkernoten (en nog wat suiker en het resultaat was meer dan drinkbaar 😉 . Vandaar dat ik ook zelf de rode wijn wilde maken en wel van vlierbessen. Mijn recept : Sap van 2 kg vlierbessen (gekookt) - 1,3 kg suiker - aangevuld tot 4 liter - 1 g pectoenzyme - 2 g gistvoedingszout DAP - 1,5 g Lalvin EC-1118 (die in een beetje lauwwarm water gedurende 15 min was gehydrateerd). Dit alles in een 5 literfles met waterslot. Nu leek de gisting maar echt langzaam op te starten, pas na circa 36 uur, en ook het verdere verloop lijkt erg traag, Er ontsnapt maar om de 5 seconden een gasbel. Is dit normaal of loopt het verkeerd? Iemand ervaring met deze gist? Ik ben turbogisten gewoon en die blazen soms het water uit het waterslot (bij wijze van spreken)

Beantwoorden
16 reacties
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Er zijn diverse gisten die langzaam opgang komen .
Maar de verpakking geeft ook vaak maar een minimale pitch aan .
Dat is vaak een hoeveelheid op een laboratorium opstelling en standaard product .
Het kan wezen dat je een hogere pitch moet aanhouden .
1,5 gr op 5 liter is erg weinig. !
De eerste uren is gist meer bezig ook met vermeerderen dan suikers vergisten .
Dan mist er in jou uitleg een SG en een PH
Een te hoog SG kan ook problemen geven bij starten .
Maar ook een fout te hoog of te laag PH kan een vergisting vertragen ongeacht wat voor soort gist je gebruikt .

( Hoewel de lalvin een vrij goed gist is . )

Je had al gekookt sap waarom dan nog enzym toevoegen .
Je versnelt alleen hydroliseren maar aroma verminderd ook .

Beantwoorden
Berichten: 85
Topic starter
(@crispi)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Voor deze gist wordt 25-40 g per 100 l voorgeschreven. Dus 1,5g op 4 liter is normaal zou ik zeggen. Ik heb getwijfeld om wat citroenzuur toe te voegen maar het is volgens de recepten op internet niet écht nodig. En het pecto-enzyme is echt wel nodig. Heb ooit een likeur proberen te maken door gekookt vlierbessensap met alcohol te mixen en dit werd na enige tijd echt gel. Persoonlijk meet ik nooit een sg. In dit geval weet ik dat de bessen vrijwel geen suikers bevatten dus 1,3kg suiker op 4 liter is niet overdreven lijkt me...Bovenstaande recept is gebaseerd op wat ik op het net vond, Maar ik ben gewoon verbaasd dat die zich gist zo heel anders dan turbogist gedraagt...En of dit normaal is...

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dat enzym geeft alleen meer sap opbrengst verder afbreuk aan aroma . Maar als jet jou petsoonlijk bevalt snap ik jou keuze . Klopt dat er weinig suiker in zit maar sg aan begin geeft een kleine indicatie . Citroen zuur toevoegen is ook kwestie van ph meten.
Verder de aangegeven hoeveelheid oo verpakkingen is van gist is een hoeveelheid wordt meestal getest op een na gezuiverd suiker of extract .
Voor gewoon gebruik op andere rauw product kun je beter hoger aanhouden dan verpakking aangeeft .
Dan in 1 gr per liter al vrij krap .
Ja dit gist gedraagt zich anders dan turbo omdat de turbo gisten chemische bewerkingen en genetische bewerkingen hebben ondergaan en vaak voedingen en mineralen als toevoeging hebben .
Deze mineralen toevoegingen zijn ook voor het eigen enzym van gist een noodzakelijke stof .

Vaak gebruikt men enzymen of extra enzym terwijl je eigen aanwezige enzymen beter kunt optimaal gebruiken door simpelweg mineralen toe tevoegen aan stookwijn .
Dan zijn al die commerciële zakjes niet nodig .
(Vreemd vind ik dat zeer weinig zie dat mensen aan noodzakelijk mineralen denken bij hun vergisten hier op forum . )

Beantwoorden
Berichten: 85
Topic starter
(@crispi)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dus in principe, is de vergisting in mijn geval niet helemaal abnormaal en mag ik toch een wijn verwachten (en dat kan inderdaad nog wel wat duren)?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Nee zeker niet abnormaal in dit geval . Het zal tussen 18 en 24 dagen duren (in optimale geval iets sneller )
Ik zou persoonlijk als nog een snuifje citroen zuur bijvoegen. .

Je zal waarschijnlijk met dit gist doordat je proces iets trager verloopt ook meer smaak en zachtere smaak kunnen verwachten dan met de turbo's .
Ook heb je minder gist bijsmaak met deze gist .

Beantwoorden
Berichten: 85
Topic starter
(@crispi)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Juist voor de smaak heb ik gekozen voor een goede wijngist. Zijn er dan personen die een drinkbare wijn maken met turbogist? Heeft er iemand dit ooit geprobeerd?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Foute commerciële info betreft gist zorgt voor stukje fout werkende onwetenden .

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Turbo is leuk voor neutraal, maar wijn maak je met wijngist. Niet met turbo. Er zijn verschillende gisten voor verschillende wijntypes.

Stookwinkel verkoopt de wijngisten van Mangrove Jacks. 

https://www.stookwinkel.nl/product-categorie/gist-enzymen-en-cider/?_sft_product_brand=mangrove-jacks&orderby=popularity

 

Beantwoorden
Berichten: 85
Topic starter
(@crispi)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Goede tip voor een volgende batch! Begrijp niet dat ik hier niet eerder naar gekeken heb, alhoewel de keuze zo groot is dat ik in eerste instantie door de bomen het bos niet meer zie...Eens op het gemak uitzoeken...

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Inderdaad Jan maar er zijn nog steeds hapsnurkers die gewoon maar wat gebruiken als er maar alcohol uitkomt . En als dan ook collega's van jou foute advies geven dan is de jonges of dames thuis die niet beter weet het bokje .
( In Leeuwarden weet ik twee personen die overal tubo vodka gist in flikkeren. )

Beantwoorden
Berichten: 102
(@rikvanbeusichem)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hi Crispi, Je hebt 1.3 kilo suiker op een volume van 4 liter. Dat is omgerekend ruim 8 kilo suiker per 25 liter. Dan is het Sg ongeveer 1125 (bijna 17% alcohol). Dat is eigenlijk al meer dan dat de ec1118 aan kan. Zo veel suiker ineens bij een wijnkist geeft vaak een traag lopende vergisting.
http://www.sinerji-as.com/files/20e603ad-0192-42f7-aba0-81ec7e58c0e3.pdf

Beantwoorden
Berichten: 85
Topic starter
(@crispi)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Heb ergens gelezen dat die ec1118 wel tot 18% aan kan. (vind het niet direct terug) Maar de eventuele 'overschot' aan suiker maakt de wijn dan minder droog. althans dat is de bedoeling...Nu je het zegt, kwam ook recepten tegen waar de suiker in verschillende porties werd gedoseerd, Vermoedelijk om die trage vergisting te vermijden. Ik hou echter niet van het openen van een gistende fles om besmettingen met andere micro-organismen of met zuurstof te vermijden....

Beantwoorden
Berichten: 102
(@rikvanbeusichem)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ja... bij bier kan ik me dat voorstellen... die besmetting....maar bij suikerwater ?
Er hangt een dikke laag CO2 op als het lekker aan het gisten is. Vandaar dat er ook veel met ‘open vergisting’ gewerkt wordt door stokers. (Wel een doekje oid er op tegen het ongedierte).
Je kunt alsnog een extra starter maken door 0,5 liter van de wijn te nemen en wat te verdunnen met water en daar nieuwe gist aan toe te voegen.
Als het Sg dan op de helft is voeg je dit aan de rest van de wijn toe. Is de gist al lekker gewend ?

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb van het wijn maken in het verleden de ervaring dat wanneer de suiker, zeker in deze hoeveelheid, in gedeeltes wordt toegevoegd, de vergisting veel beter verloopt. Vaak kan dan het alcoholpercentage "doorgetrokken" worden tot een peil dat normaal door de betreffende gist niet gehaald wordt. Het minder droog maken door een overschot aan suiker heeft als risico dat er op de fles alsnog een nagisting ontstaat. Mij een paar keer overkomen en dan heb je echt handgranaten in je wijnrek liggen. Je mag dan hopen dat gewoon de kurk er uit komt...

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?