Meldingen
Alles wissen

1ste run met T500

Pagina 1 / 2

Berichten: 23
Topic starter
(@temmink)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dag mede forum leden.

Vandaag voor het eerst de T500 met reflux colom (koperen versie) gebruikt.

Mijn 25 suikerstookwijn (turbogist 48)  was nog niet helemaal uitgegist (998 gaf de SG-meter aan). Maar aangezien ik alleen in het weekend kan stoken, en ik natuurlijk veel te nieuwsgierig was. Heb ik gisterochtend maar het klaringsmiddel toegevoegd aan de stookwijn.

Vanmiddag viel het mij op dat de stookwijn nog behoorlijk wit was en absoluut niet helder. Ondanks dit alles toch alles in de T500 gekieperd, kooksteentjes erbij en tevens twee kleine dopjes van het antischuim middel.

na een kleine 45 minuten begin de temperatuur van het koelwater richting de 50 graden te gaan, en heb ik het koelwater aangezet. Na enkele minuten kwam de eerste druppels in het opvangbakje. De eerste 75 milliliter opgevangen en apart gehouden. (jezus wat een acetone geur!). 

Vervolgens ben ik begonnen met het opvangen van de alcohol in flesjes van 250 milliliter. (1ste flesje ongeveer 200 milliliter, omdat dit nog steeds teveel naar acetone geurde). Deze heb ik uiteindelijk samen met het eerste 75 millitier weggegooid.

Je kunt het verschil in alcohol goed ruiken is me opgevallen, wel moet je de alcohol even de tijd geven om te ademen. Geprobeerd om wat cuts te maken. En heb volgens mij 2 liter "goede" alcohol (hearts) van 93%. De overige alcohol (93%) heb ik bij elkaar gedaan en verdunt naar 50% abv. Misschien dat ik deze nog een keertje moet overhalen of is dit niet nodig?

Morgenavond maar proberen, de citroenen te schillen, voor de lemoncello 😉

Ik ben bang dat ik er een leuke hobby bij heb.

Beantwoorden
20 reacties
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik haal bij een sugarwash steeds 5 liter van 92%. Eerste 100 ml gooi ik ook weg maar daarna zijn bij een sugarwash geen cuts nodig.na een goede 5 liter a 5.2 liter stopt de T500 van zelf en is het dus gedaan. grts RenéR

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ieder zijn smaakpapillen zijn weer anders zou ik maar zeggen....

Beantwoorden
Berichten: 23
Topic starter
(@temmink)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik vond de laatste paar flesjes wat meer ruiken naar spiritus. Maar misschien komt dat omdat de andere flesjes al wat langer blootgesteld waren aan de lucht? Misschien dat ik het nog ga filteren met koolstof.

 

Beantwoorden
Berichten: 4
 Hbox
(@hbox)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welke gist gebruikte je ? Ik heb gelezen dat sommige gisten een bijsmaak of reuk produceren.

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik haal bij een sugarwash steeds 5 liter van 92%. Eerste 100 ml gooi ik ook weg maar daarna zijn bij een sugarwash geen cuts nodig.na een goede 5 liter a 5.2 liter stopt de T500 van zelf en is het dus gedaan. grts RenéR

Voor 5 liter 92%, wat is je uitvoer watertemperatuur dan en hoe lang ben je dan bezig ?

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heb ook een eerste stook met de t500 achter de rug. Had een vodka star turbo gebruikt. Temp mooi stabiel op 57 graden. Moest helaas stoppen na 3 liter 94% te hebben opgevangen. Zat net in het weekend van de klok vooeuitzetten. Wist dat ee zeker nog veel meer in had gezeten maar was tevreden met die 3 liter en de ervaring die ik heb opgedaan. Heb nu een nieuwe emmer staan met de still spirits turbo 8kg gist. Moet zeggen dat deze staat te borrelen als een gek. Kan niet wachten om het te gaan stoken. Groet Mauser

Beantwoorden
Berichten: 188
(@firewalker)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Van een sugarwash hoef je toch niets weg te gooien ? Word geen methyl alcohol gevormd dus kan je alles gebruiken. althans dat heb ik altijd begrepen.

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je kan alles gebruiken, maar als je cuts maakt kun je de stoffen die de alcohol slecht laten smaken scheiden. b.v. in de voorloop zit vaak wat aceton, als je dat lekker vind moet je dat gewoon opdrinken, ook in de naloop zitten stoffen die ik niet zo willen drinken.

Je kunt ook pas gaan opvangen als het lekker gaat smaken en stoppen met opvangen als het slechter wordt. Maar met cuts kun je de boel nog laten staan voor een nacht om de geurstoffen te laten verdwijnen.

Maar iedereen doet het weer anders...

Beantwoorden
Brutus
Berichten: 94
(@geelke)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Dag mede forum leden.

Vandaag voor het eerst de T500 met reflux colom (koperen versie) gebruikt.

Mijn 25 suikerstookwijn (turbogist 48)  was nog niet helemaal uitgegist (998 gaf de SG-meter aan). Maar aangezien ik alleen in het weekend kan stoken, en ik natuurlijk veel te nieuwsgierig was. Heb ik gisterochtend maar het klaringsmiddel toegevoegd aan de stookwijn.

Vanmiddag viel het mij op dat de stookwijn nog behoorlijk wit was en absoluut niet helder. Ondanks dit alles toch alles in de T500 gekieperd, kooksteentjes erbij en tevens twee kleine dopjes van het antischuim middel.

na een kleine 45 minuten begin de temperatuur van het koelwater richting de 50 graden te gaan, en heb ik het koelwater aangezet. Na enkele minuten kwam de eerste druppels in het opvangbakje. De eerste 75 milliliter opgevangen en apart gehouden. (jezus wat een acetone geur!). 

Vervolgens ben ik begonnen met het opvangen van de alcohol in flesjes van 250 milliliter. (1ste flesje ongeveer 200 milliliter, omdat dit nog steeds teveel naar acetone geurde). Deze heb ik uiteindelijk samen met het eerste 75 millitier weggegooid.

Je kunt het verschil in alcohol goed ruiken is me opgevallen, wel moet je de alcohol even de tijd geven om te ademen. Geprobeerd om wat cuts te maken. En heb volgens mij 2 liter "goede" alcohol (hearts) van 93%. De overige alcohol (93%) heb ik bij elkaar gedaan en verdunt naar 50% abv. Misschien dat ik deze nog een keertje moet overhalen of is dit niet nodig?

Morgenavond maar proberen, de citroenen te schillen, voor de lemoncello 😉

Ik ben bang dat ik er een leuke hobby bij heb.

Hoi

Je schreef hier iets van overhalen! Heb je dit ondertussen al gedaan of heb je hier ervaring mee met een T500 reflux kolom. Graag had ik hier een beetje meer uitleg overgehad.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9982
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Overhalen is het stoken . . Je vult de ketel je stookt en de drank komt in opvang beker .
van ene ketel in ander ketel via distileren = overhalen .

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Brutus, wat wil je weten? Dat is wat anders dan dat je graag meer uitleg had gehad. Ben geen neerlandicus maar weet wel dat een gek meer kan vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.

wat is je vraag precies, waar wil je naartoe. Hoe ruikt je alcohol? Ruikt hij bloemig en zacht of scherp. Had je alcotec? Beginnen we allemaal mee hoor. Logisch is het goedkoopst maar lees dan ook wat op het pakje staat.  Alcoholtechnologie en dat is wat anders dan je best doen om zuivere alcohol te maken middels gist. 

Snap je wat ik bedoel? Het gaat alleen maar beter worden. Goede keus de t500. Nu gaat het beginnen. 

Beantwoorden
Brutus
Berichten: 94
(@geelke)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Wanneer je een wash hebt van 10 procent en deze destilleert. Je bent niet tevreden over het alcohol gehalte. Moet je dan het "destillaat" nog eens destilleren of hoe moet ik dat zien? 

Beantwoorden
Brutus
Berichten: 94
(@geelke)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Eigenlijk wil ik gewoon weten als je met een niet turbogist wash gaat stoken. Welk resultaat je dan kan verwachten. Stel dat de wash rond de 10% gaat zijn. Wanneer je dit gaat destilleren hoeveel % ga je dan halen en kan je deze dan nog eens destilleren om een hoger resultaat te krijgen? (Ik lees veel over bijsmaken en dergelijke bij die TURBO's, voor mij moet het niet allemaal turbo gaan, ik zou graag goeie en kwalitatieve alcohol willen maken) 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als je met de t500 stookt haal je een rendement van 95%, bewezen. Dus je háalt er praktisch alle alcohol uit. Wil je voor topkwaliteit kan je deze alcohol weer vermengen met schoon water.  Immers je bent van 10% gekomen dat kan je gerust nog een keer verdunnen met schoon water. Laten we zeggen tot  30% om het veilig te houden. Je verliest niks. Je wast alleen maar de alcohol. En deze wordt steeds zachter. Je kan eindeloos door gaan. Als je wilt. 

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?