Meldingen
Alles wissen

Topic 2000 ChrisV Moonshine

Pagina 12 / 29

Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ben benieuwd!

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Chris, ik kan mij niet voorstellen dat het tegen zal vallen. Gist bepaalt voor een groot deel de smaak, dus daar zal een verschil in te merken zijn. Maar met deze kersen kun je weinig fout doen. Ik heb geen vergelijkingsfles maar Lummel straks wel. Leuk om elkaar een proefflesje op te sturen. Heb ik met Lummel ooit ook eens gedaan.

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik zal het met liefde stoken,zo vaak krijg ik niet zo makkelijk kersen,ik ben blij dat ik mij vergist had,ik dacht dat er 5 kg in een doos zat maar was 10 kg.ik had nog 500 kg kunnen hebben.maar geen vaten meer?maar ik ben tevreden met de hoeveelheid?ik ben wel benieuwd wat de opbrengst zal zijn,van de eerste stook wil ik een liter mengen met de stookwijn en kijken of dat lekker is,dan zou ik meer kersensmaak er in krijgen denk ik,ik probeer het gewoon,niet goed terug in de volgende ketel.ik krijg ook nog pruimen,en zal ook nog wel druiven krijgen daar wil ik ook nog 400 kg van stoken.dan kan ik het volgende jr rusten?(mischien)dat rusten moet ik nog leren?ik pak wat meer vacantie,dan heb ik meer tijd voor te stoken?

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Vandaag zijn de pruimen aan de beurt,gisteren 120-130 kg gekregen en krijg nog 70-80 kg.worden zelfs voor mij geplukt.Er komen er nog meer en alles gratis?
Nieuw project pruimen.heb weer een paar kisten pruimen gekregen,dus palinca
In de emmer om fijn te malen
Dat is het resultaat,ik laat de pitten gewoon zitten,die zakken straks naar de bodem.en die paar die ik mee stook is geen probleem
80 kg klaar ik doe er wel 3kg suiker bij want ze zijn niet heel zoet,vergisten laat ik wild.
Da's een mooi pruimen of niet?
3kg suiker opgelost in 4 ltr water en waterslot model ik zelf er op,en nu laat de natuur zijn werk doen.

Beantwoorden
Berichten: 3546
Topic starter
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

waterslot model ik zelf er op

Vochtvrij waterslot ChrisV. En weet je, dit "water"slot droogt nooit uit.
Lekker bezig, Chris, mooi lesmateriaal voor alle  pruimenstokers hier.

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Heb vandaag gebeld naar waar ik de pruimen van krijg,hij gaat ze morgen voor mij plukken heb nog 25 -30 kg nodig dan heb ik twee vaten van 80 ltr vol.en kijk ik krijg de pruimen gratis en worden ook nog voor mij geplukt.ik heb geluk dat ik zo veel goeie mensen ken.

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Buiten dat ik de pruimen verwerkt heb,heeft Adriana nog 30 kg aubergines ingemaakt en 40 kg paprica,nu gaat ze samen met haar zus nog 300 loempia’s maken.dus eten en drank genoeg.en kost bijna niets,kist paprica €4.00 bio aubergine’s €1.20 kg. Kist taugee 20 kg €4.00 pruimen twee flessen palinca.?

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Kijk das handel. 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Adriana krijgt overal korting,en dat begrijp ik niet,ze heeft wel altijd een strak broekje aan.dus ik stuur haar.???

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik heb mijn pruimen vriend gebeld dat ik alle pruimen kan gebruiken,ik heb ook nog emmers van 25 ltr.staan en mischien is de mais morgen klaar dan stook ik die,dan heb ik weer een vat van 100 ltr.krijg waarschijnlijk nog een vat van 200 ltr.gratis,dan heb ik weer plaats.?ik vind het jammer dat het fruit de container in gaat terwijl ik er iets lekkers van kan maken.komen ook nog druiven.

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Nou de pruimen staan al te vergisten,da’s snel maar het weertje werkt wel mee,morgen vlug de rest halen,deze week blijft het lekker warm.?

Beantwoorden
Berichten: 4
 Vos
(@vos)
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Te gek dit Chris, juist dit 'freestyle' stoken met alle weetjes en tips en tricks erbij zijn voor mij (en vele anderen hier weet ik zeker) enorm waardevol! Dan kijg je het tzt een beetje in de vingers, als je kunt bijsturen en weet wat je aan het doen bent. Jurist door het er zo makkelijk uit te laten zien besef ik weer hoeveel gevoel en ervaring we er in moeten leggen. Proost man!

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Dank je,ik stook met heel veel liefde,op een eenvoudige manier,maar zo leven wij ook met respect voor de natuur.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zit nog eens terug te lezen omdat ik nog wel eens wat berichtjes mis. 

Ik vind het wild vergisten erg interessant. Ik heb ooit lessen gehad voor het slijtersvakdiploma. Niet afgemaakt, maar met name het gedeelte vinologie heb ik mij toen erg in verdiept. Wat ik mij herinner is dat op de druivenschil van nature gisten aanwezig zijn die in staat zijn een mierzoete druif voledig te kunnen vergisten. Een druif kan zo zoet zijn dat deze kan vergisten tot ruim 14%. Er zijn vrijwel geen zoetere vruchten dan druiven.

Alle andere fruitsoorten dragen geen gistcellen op de schil en moeten ze dus als het ware vangen uit de buitenlucht, of we moeten ze toevoegen. Deze gisten zijn er ook wel, en het is vrijwel ondenkbaar dat je deze gisten niet zult vangen. Chris vangt de gisten dus uit de buitenlucht. Het werkt, en ik heb hier ook een heerlijke fles druiven van Chris staan. maar goed, druiven dragen dus eigen gist op de schil.

Wat ik mij wel afvraag Chris, op welk moment sluit jij het vat wanneer je pruimen, kersen of andere vruchten dan druiven vergist? Direct na het mixen of wacht je tot je bubbels ziet en je dus zeker weet dat je gist hebt "gevangen"? Zoals gezegd, wat ik heb geleerd uit de boekjes bevatten alleen druiven eigen gist en voor al het andere fruit moet je wachten tot je gist vangt, en dat is met een deksel vrij lastig. Of begint het hoe dan ook toch te gisten?

Ik kan mij herinneren toen ik kind was en ik mijn vader hielp met appels door de sapcentrifuge te gooien dat er de volgende dag ook druk op de flessen stond. Ook dit druist tegen de boekjes in.

Beantwoorden
Berichten: 99
(@tomas)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zou het kunnen zijn dat de natuurlijke gist alleen zijn gang gaat als er ook overrijpe fruit bij zit? Al is het maar 1 pruim, als die zelf al die gist heeft 'gevangen' en in een gistvat komt gaat die razendsnel vermeerderen.

Ik heb van de week 70 liter pruimen verwerkt en het viel me op dat er wat rotte pruimen onder de boom lagen en het leek net alsof er gist op die pruimen lag.

Beantwoorden
Pagina 12 / 29
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?